Geplaatst door Nanonlink Benelux BV

Dekking groene tracker Nanolink bouw en techniek stijgt naar 60%

ARNHEM – Precies een jaar geleden kwam de Deense oplossing voor verloren materieel en gereedschap naar Nederland: Nanolink. Het aantal technische bedrijven dat met de groene tracker werkt is explosief gestegen, waardoor er vrijwel overal dekking is en er altijd een signaal wordt afgegeven aan de eigenaren van het materieel. Monteurs en installateurs die Nanolink gebruiken weten vrijwel altijd waar hun gereedschap is gebleven. Zij hoeven nooit meer te zoeken.

‘Nanolink verstuurt een signaal van de tracker naar de smartphone van de dichtstbijzijnde persoon die de Nanolink-app heeft geïnstalleerd. Het is een trackingsysteem dat via Bluetooth Low Energy (BLE) en de Nanolink-app op een smartphone laat weten waar het materieel zich bevindt’, vertelt Arjen Baas, directeur Nanolink Benelux.

‘Het maakt daarbij niet uit of deze persoon een medewerker van jouw of een ander bedrijf is. Zodra er een smartphone met de Nanonlink-app in de buurt is, geeft Nanolink een signaal af met de positie van het gereedschap. De gegevens zijn natuurlijk wel alleen inzichtelijk voor het eigen bedrijf.’

Toename signalen
In een jaar tijd is het aantal bedrijven in de Benelux dat met Nanolink werkt enorm toegenomen, wat ook duidelijk merkbaar is in het aantal signalen dat de trackers van Nanolink afgeven. ‘Hoe meer mensen er mee werken, hoe beter het Nanolinksysteem werkt. Veel Nederlandse klanten zitten in Noord-Brabant, waar we een explosieve stijging van het aantal signalen. Daar hebben we zelfs op serverniveau aan capaciteit moeten bijschakelen’, glundert Baas.

Voor heel Nederland stijgt de dekkingsgraad van Nanolink nu al naar zo’n 60%, al is dat deels te danken aan het type bedrijven dat met Nanolink werkt. Zo werkt in Noord-Nederland een taxidienst met Nanolink. Hun wagens rijden de hele week in dat hele gebied, waardoor de kans dat een tracker een connectie maakt met een Nanolink-app enorm toeneemt.

Versie 4.0
De ontwikkelingen gaan zo hard dat de programmeurs van Nanolink versie 4.0 reeds hebben uitgebracht. ‘We willen met Nanolink maatwerk bieden aan onze klanten. In Nederland hebben we naast veel enthousiasme en vragen ook veel suggesties gekregen van onze klanten’, vertelt Arjen Baas.

‘Veel van hen hadden van die kleine praktische dingetjes die het werk net wat makkelijker kan maken. Ook zat er veel overlap in, waardoor we bij Nanolink hebben gezegd: ‘Daar gaan we mee aan de slag.’

De nieuwe versie bevat dan ook een aantal functionaliteiten zoals het exporteren van data naar Excel, een API om te kunnen koppelen met systemen zoals ERP, een datalogboek. Maar het mooiste snufje is de visualisatie op een kaart die in 3D bekeken kan worden.’

Diefstal
Een veel gestelde vraag die Baas regelmatig krijgt over Nanolink is of het materieel via Nanolink ook tegen diefstal te beveiligen is. ‘Helaas is dat niet zo, al gaat er wel een preventieve werking van Nanolink uit. Nanolink werkt niet direct GPS, maar het resultaat is wel hetzelfde: vertellen waar het gereedschap is.

‘Nanolink doet dat met het oog op duurzaam voorraadbeheer, planning en overzicht genereren. Materieelbeheerders en de werklui in het veld kunnen ter plekke via Nanolink snel checken waar gereedschap is, en wie er het dichtste bij is om het mee te nemen. Ook kunnen ze aan het einde van dag meteen zien of ze al hun kostbare gereedschap hebben ingeladen in hun bus. Dat biedt gemak, scheelt tijd en bespaart de baas een hoop geld aan verloren gereedschap dat hij moet vervangen.’

Uitbreiding materieelbeheer op locatie
Het materieelbeheer is een ander pijnpunt dat Nanolink verhelpt door alle informatie zoals handleidingen, rapporten, keuringsbewijzen en andere documenten online op één plaatse op te slaan. ‘Gegevens kunnen op locatie worden ingescand en gelogd worden in de servicemodule, zodat relevante informatie als een NEN 3140 keuring meteen bijgewerkt wordt’, vertelt Arjen. ‘Deze servicemodule is met de API te koppelen aan andere systemen, zodat de ingevoerde data makkelijk in andere systemen op kantoor te gebruiken is.’

Roadmap
Baas benadrukt dat het dat dit nog maar het begin is. ‘We hebben een stip op de horizon én een flexibele roadmap. We zien nu in de praktijk Nederlandse en Belgische bedrijven Nanolink gebruiken, waarom dat zo is, en welke wensen zij nog meer hebben. Als het nodig is dat Nanolink daarvoor zijn route aanpast, dan doen we dat. Ik ben er dus wel zeker van dat versie 5.0 nog meer moois aan praktische toepassingen gaat brengen.’

Over Nanolink
Nanolink is een van oorsprong Deens bedrijf dat aan een flinke opmars in Europa bezig is. Naast Denemarken en Nederland wordt Nanolink ook actief gebruikt door installatie- en bouwbedrijven in Duitsland, Engeland, Noorwegen en Zweden.

Website: www.nanonlink.com/nl
YouTube: https://youtu.be/6n5SIJJqE78