Industry Wire

Geplaatst door Delving

Delving en Total Active Media gaan samenwerkingsverband aan

Het Rotterdamse Delving (open-source solutions for cultural heritage) en het Amsterdamse Total Active Media gaan voortaan samen hun opdrachtgevers in de cultuursector bedienen. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan een samenwerkingsverband dat zal zijn ingebed in de organisatie- en netwerkstructuur van de Total Identity Groep.
Hans Brandt, CEO Total Identity Groep: “Deze verdere uitbreiding van de technologische poot van de Total Identity Groep komt op het juiste moment. We kunnen zo onze opdrachtgevers nog effectiever en integraler bedienen. Bovendien zetten we een forse stap richting tooling voor asset management, zowel in de cultuursector als daarbuiten.”
Delving excelleert in softwareontwikkeling en heeft veel specialistische kennis over data. Total Active Media is ingericht op het implementeren van frameworks, platformen en systemen waarbij een marketing- of gebruikersdoel centraal staat. Martijn Arts van Total Active Media: “Binnen de nieuwe constellatie richt Delving zich op softwareontwikkeling en specialistische vragen, Total Active Media op implementatie en beheer. Samen kunnen we onze opdrachtgevers nog beter, want integraler, servicen.” 

Eerste concrete effect van de samenwerking is dat alle nieuwe Delving-projecten voortaan onder regie van Total Active Media worden uitgevoerd. Delving houdt voortaan kantoor bij Total Active Media op IJburg.

Delving: topspeler in softwareontwikkeling en open data-oplossingen
Delving bouwt sinds ruim drie jaar state-of-the-art software voor het aggregeren en verrijken van data van de internationale cultuursector. Met gerenommeerde opdrachtgevers als Arts Council (Noorwegen), Riksarkivet (Sweden), Open Preservation Foundation (UK) en Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (Nederland) en nauwe samenwerking partners in de CIDOC-CRM gemeenschap zoals FORTH (Greece), British Museum (UK), en Universiteit Oslo onderstreept Delving haar positie als belangrijke speler in het internationale culturele speelveld. In Nederland zijn regio’s zoals Noord-Brabant, Friesland, Zeeland, Utrecht en Noord-Holland actief met het aggregeren en aanbieden van diensten voor erfgoed instellingen op basis van het Delving Platform. De oprichters maakten het afgelopen decennium naam als voortrekkers bij het opzetten van Europeana, een europese aggregator van culturele data. Delving bouwt, implementeert en beheert de software voor haar culturele opdrachtgevers. 
Total Active Media: innovatieve online oplossingen  
Total Active Media bedient sinds 1996 onder meer culturele opdrachtgevers, waaronder Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Het Scheepvaartmuseum, Het Nederlands Uitburo en Stichting Digitaal Erfgoed Nederland. Binnen deze sector realiseert Total Active Media zowel websites als innovatieve online oplossingen, waarbij techniek, creatie en marketing elkaar versterken. Arts: “De resultaten dienen niet alleen juist gebouwd te zijn maar ook hun beoogde impact te hebben. Daar worden we graag op afgerekend.”
Gedeelde missie: ‘open’ cultuursector
Gedeelde missie van Delving en Total Active Media is dat de cultuursector uitgroeit tot een ‘open source’ sector. Sjoerd Siebinga van Delving: “Binnen die sector zou veel meer uitwisseling van data, collecties en code moeten plaatsvinden, zodat zoveel mogelijk Nederlanders online toegang hebben tot ons cultureel erfgoed. Om dat te realiseren is niet alleen tooling nodig, die idealiter open source aanwezig is, maar ook een systeem dat doorontwikkeling door cultuurpartijen mogelijk maakt. Wij maken ons hier hard voor, door het Delving-softwareplatform als open source-systeem aan te bieden. Doel is om nog dit jaar een stichting op te richten waarin ook de opdrachtgevers van het systeem een actieve rol spelen. De eerste opdrachtgevers, waaronder topmusea, hebben al toegezegd zich te willen aansluiten.”  

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht