Geplaatst door Christian Gravemaker

Designer is recruiters te slim af met Google Assistant

Wat hebben vrijwel alle recruiters met elkaar gemeen? Precies, ze willen graag met je bellen. Designer Christian Gravemaker ontwikkelde een Google Assistant app om deze belgrage recruiters te slim af te zijn.

Op zoek naar de volgende logische stap in zijn carrière merkte de ervaren designer op dat het door de aangetrokken economie relatief eenvoudig leek te zijn een nieuwe baan te vinden. “Maar een baan vinden waarbij ik naast uitvoerend designwerk ook nog eens aan de slag kan met mijn passie: conceptontwikkeling blijkt lastiger.” aldus Christian.

Deze voorliefde voor conceptontwikkeling in combinatie met de belgrage recruiters brachten tech liefhebber Christian op het idee zijn eigen virtuele assistent te ontwikkelen.

Het kostte de leergierige designer slechts anderhalve dag om het programmeren onder de knie te krijgen. De uitdaging bleek te liggen in het ontwerpen van de dialoog en het creëeren van een persona. In zijn ontwerp heeft hij uiteindelijk zoveel mogelijk zijn persoonlijke karaktereigenschappen weten over te brengen op de virtuele assistent.

Christian programmeerde de virtuele assistent op zo’n wijze dat deze antwoord kan geven op 35 van de door recruiters meest gestelde vragen. Van een persoonlijke introductie, naar het doorlopen van zijn werkervaring tot aan het onderwerp salariëring.

Het is de eerste keer dat iemand Google Assistant inzet op het gebied van recruitment. Tot nu toe waren het voornamelijk grote corporaties zoals McDonald’s en KLM die het nut in van de virtuele assistent van Google inzagen.

Met de app verwacht Christian in het oog te springen bij een innovatief bedrijf of bureau. Vanaf oktober 2018 kan iedereen met een Google Assistant ondersteund apparaat en de volgende woorden het gesprek met de virtuele assistent van Christian aangaan:

“Okay Google, talk to Christian Gravemaker”