Digitale communicatie ter versterking van de winkelformule

Onderzoek van IDC Retail Insights wijst uit dat omnichannel klanten tot 30% meer geld uitgeven in de aanwezigheid van digitale schermen in de winkel. Met de opmars van deze vernieuwende digitale communicatie technologieën in retail zijn de mogelijkheden onbegrensd en kan men de online strategie koppelen aan de offline strategie.

“De doelstelling van de digitale technologie moet duidelijk vertaald worden in het winkelconcept,” zegt Marc Janssen, Business Development Manager OpenService van AOPEN Europa. Marc gaat het gesprek aan met marketeers, winkeliers en product managers om te kijken of digitale communicatiemiddelen een oplossing kunnen bieden.
“Een winkelier kan met verschillende redenen behoefte hebben aan cross media, zo leid ik nu een project waarbij een product manager de klant in de winkel informatie wil bieden over zijn of haar producten in de schappen. Dit kunnen we realiseren door middel van kleine digitale displays die we bevestigen op de schappen. Een andere klant met wie ik werk wil graag zijn marketing boodschappen analyseren in de winkel en heeft met behulp van onze technologie de marketing waarde kunnen meten van een aantal promotie campagnes, zodat hij de campagne nog beter kan afstemmen op de doelgroep”.

Eind dit jaar opent er een Retail Evolution Lab, een initiatief van AOPEN, waarbij er verschillende praktijk voorbeelden worden gegeven in een retail omgeving. Er wordt een Research & Development ruimte gerealiseerd waarbij men zelfs kan spelen met de technologie en zijn of haar content/beeldmateriaal kan testen op verschillende beeldschermen.

“Dit initiatief is gelanceerd om retailers te laten zien dat digitale communicatie in de winkel er is om de banden te versterken met de klant en zo in een concurrerend retail landschap toch de klant te behouden” aldus Marc.