Industry Wire

Geplaatst door Dassault Systèmes

Driekwart consumenten vereist slimme woningen in 2030

‘s-Hertogenbosch, 7 mei 2019 – Woningen zijn als het aan de consument ligt in 2030 volledig duurzaam en ‘smart’. De consument verwacht onder meer thuisrobots en verregaande domoticavoorzieningen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘City of 2030’. CITE Research voerde dit onderzoek in opdracht van Dassault Systèmes uit onder 1.000 Amerikaanse volwassenen.

Woningen zijn in 2030 van hoge mate van technologie voorzien, als het aan de consument ligt. 73 procent verwacht gebruik te maken van apparaten die ze met de stem kunnen activeren en op afstand kunnen monitoren. 49 procent verwacht in 2030 thuis de beschikking te hebben over een virtuele, gepersonaliseerde assistent of thuisrobot. 70 procent houdt rekening met volledig verbonden smarthomesystemen. Onder jongere en rijkere respondenten liggen de percentages nog hoger.

Energie-efficiënter en veiliger
De respondenten zijn eensgezind over wat in 2030 de voordelen zijn van slimme woningen. Ongeveer twee derde denkt dat slimme apparaten en systemen huizen energie-efficiënter en veiliger maken. Meer dan de helft noemt toegang op afstand als een belangrijk voordeel. Onder de jongere deelnemers aan het onderzoek scoort ‘personalisatie’ van de woning opvallend hoog.

“Dat met name respondenten onder de 35 jaar personalisatie noemen als een belangrijk voordeel van smart homes, is iets waar de leveranciers van slimme systemen rekening mee moeten houden”, zegt Tim Illingworth, Vice President Northern Europe van Dassault Systèmes. “Jongeren verwachten dat de beleving binnenshuis persoonlijker wordt. Het bevestigt dat gepersonaliseerde ervaringen een cruciaal uitgangspunt zijn voor innovatie.”

Groeiende uitdagingen
De uitslag van het onderzoek vergroot de toch al niet geringe uitdagingen voor Nederlandse projectontwikkelaars en architecten. Door de stijgende vraag moeten zij in steeds hoger tempo nieuwe woningen opleveren, op een beperkt bouwoppervlak. Minister van Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren stelde vorig jaar dat in elf jaar tijd een miljoen nieuwe woningen nodig zijn.

Tegelijkertijd legt het onderzoek van Dassault Systèmes de toenemende vraag naar duurzaamheid, uniciteit en kwaliteit bloot. Willen die belangen in de toekomst niet botsen, dan is het zaak dat de marktpartijen hun koppen nu bij elkaar steken.

– – – Einde media alert – – –

Over Dassault Systèmes
Dassault Systèmes, de 3DEXPERIENCE-specialist, levert organisaties en consumenten virtuele werelden voor het bedenken en creëren van duurzame innovaties. De marktleidende oplossingen van het bedrijf transformeren de manier waarop producten worden ontworpen, geproduceerd en ondersteund. Verder stimuleert de samenwerkingssoftware van Dassault Systèmes ook sociale innovatie, omdat het de mogelijkheden van de virtuele wereld voor iedereen verder uitbreidt om de echte wereld te kunnen verbeteren. Het bedrijf voegt met zijn oplossingen waarde toe aan meer dan 250.000 klanten in elke grootte en industrie, in ruim 140 landen. Kijk voor meer informatie op http://www.3ds.com/

3DEXPERIENCE, het Compass-logo en 3DS-logo, CATIA, SOLIDWORKS, ENOVIA, DELMIA, SIMULIA, GEOVIA, EXALEAD, 3D VIA, BIOVIA, NETVIBES en 3DEXCITE zijn geregistreerde handelsmerken van Dassault Systèmes of zijn dochterondernemingen in de VS en/of andere landen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht