Geplaatst door Prowise

Duitse overheid: Prowise-software is veilig

Budel – Het Duitse Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik (BSI) heeft Prowise het keurmerk ‘IT-Grundschutz’ toegekend. De Prowise-software die elke dag op scholen wordt gebruikt, is beloond met dit veeleisende beveiligingscertificaat van de wereldwijde autoriteit op het gebied van cyberveiligheid. De Nederlandse marktleider in digiborden zet daarmee de propositie voor de ‘veiligste oplossing voor het onderwijs’ extra kracht bij.

Het is nu officieel: Prowise-software wordt ontwikkeld volgens de hoogste veiligheidseisen! Het Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik (het Duitse Federale Bureau voor Informatiebeveiliging) is verantwoordelijk voor de IT-beveiliging bij onze oosterburen. De wereldwijde autoriteit voor cyberveiligheid test en beoordeelt daarnaast hoe bedrijven omgaan met informatiebeveiliging en dataopslag. Het daarbij horende prestigieuze IT-Grundschutz-certificaat wordt pas uitgedeeld als aan de hoogste eisen voor gegevensbescherming wordt voldaan.

Erkenning Duitse overheid

Concreet ontvangt Prowise dit certificaat voor de ontwikkeling van de onderwijssoftware Prowise Presenter, MDM-oplossing Prowise Screen Control en Prowise Cloud Services, de overkoepelende naam van de cloudinfrastructuur. De erkenning door de Duitse overheid is van essentieel belang omdat deze programma’s en services worden ingezet in scholen over de hele wereld. Of het nu gaat om het delen van een wiskundeles, het op afstand installeren van een app op het touchscreen of iets simpels als het opslaan van een foto, Prowise garandeert dat dit gebeurt volgens de hoogste eisen voor gegevensbescherming. Data wordt bijvoorbeeld opgeslagen op eigen Prowise-servers in de Europese unie, niet gedeeld met derde partijen en niet commercieel vermarkt. Zo zijn scholen verzekerd van onderwijs zonder privacyzorgen.

Strenge audits

Voor scholen is de goedkeuring van de strenge Duitse overheid een extra bevestiging dat Prowise zorgvuldig met hun gegevens omgaat. De audit neemt ongeveer een jaar in beslag en kijkt naar duizenden verschillende elementen op het gebied van privacyvoorschriften, informatiebeveiliging, dataopslag, risicomanagementsystemen en applicaties of platformen die daarbij horen. De eerste ronde vraagt om uitvoerige documentatie en bepaalt of je als bedrijf daadwerkelijk geaudit mag worden. Daarna volgt een uitgebreide audit op locatie waarin alle interne en externe processen en systemen doorgelicht worden.

Unieke positie wereldwijd

“De gecertificeerde producten en diensten worden volledig door onze eigen collega’s ontwikkeld, gemonitord en onderhouden. We zijn daarom enorm trots dat onze visie op privacy en security bevestigd wordt door het Duitse Federale Bureau voor Informatiebeveiliging. Er is geen andere touchscreen aanbieder op de onderwijsmarkt die dezelfde onafhankelijke privacy- en securitycertificaten als Prowise kan overleggen”, vertelt CLR Director Luuk Loeff.

Recht op privacy

Prowise heeft een diep geloof in het recht op privacy, zeker wanneer het om kwetsbare groepen zoals kinderen gaat. Daarom worden alle hardware en software volledig in eigen beheer ontwikkeld en is privacy het eerste aspect waarmee rekening wordt gehouden. Prowise bewijst met het IT-Grundschutz-certificaat wat het bedrijf al jaren beweert: geen andere onderwijssoftware is zo veilig als Prowise-software. Prowise is bijvoorbeeld al jaren ISO 27001- en Privacy Verified-gecertificeerd. Daarnaast bevestigde het onafhankelijke Duitse AV-Test Institute de veiligheid van het topmodel Prowise Touchscreen Ten (inclusief software) met een ‘Getest IoT-product’-hercertificering.