Geplaatst door DXC Technology

DXC Technology komt met zes trends voor digitale transformatie in 2018

Kunstmatige intelligentie, data analytics en cyber resilience zijn drijvende kracht achter nieuwe golf van disruptie, wendbaarheid en productiviteit in de digitale onderneming

Rijswijk, 14 december 2017 – DXC Technology, brengt vandaag zes belangrijkste trends uit die richting geven aan technologische ontwikkelingen van ondernemingen in 2018. Deze technologietrends zijn essentiële mijlpalen voor meer transformatie, wendbaarheid en productiviteit bij ondernemingen. Dan Hushon,chief technology officer (CTO) van DXC Technology, identificeert zes technologietrends voor 2018:

1) Nieuwe platforms voor ondernemingen

Een overstap naar gangbare bedrijfsbrede IT-platforms zorgt dat bedrijven sneller kunnen reageren op veranderingen in de markt, productiever zijn en beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen. Deze online platforms bieden diverse analysemogelijkheden, volgen de informatiestromen in het bedrijf en bieden een dynamische omgeving voor het hosten van producten en diensten.

Bovendien stellen ze bedrijven in staat hun inspanningen te verleggen van het aanpassen van de infrastructuur naar geavanceerde toepassingen en het verbeteren van de gebruikerservaring van technologie. Platforms bieden niet alleen een basis voor het verbeteren van processen, maar ook voor het inzetten van telemetrie en het verwerven van nieuwe inzichten. Ondernemingen die het slim aanpakken, kunnen hun inspanningen twee tot vijf keer versnellen.

2) Creativiteit vereist in de intense strijd om digitaal talent

De besliste overstap naar nieuwe platforms leidt tot een aanzienlijke verschuiving in gevraagde vaardigheden, variërend van IT-beheer tot informatie-integratie, van data-analyse tot het bepalen van kaders voor informatieverwerking. Deze digitale vaardigheden zijn enorm schaars en de vraag is groot.

Om de beschikbaarheid van de beperkte talentenpool te vergroten en de productiviteit te maximaliseren, zullen bedrijven platforms voor werkplekken moeten inzetten die gedistribueerde teams ondersteunen, en die gebruik maken van machine learning, intelligente automatisering, natuurlijke taalverwerking en andere technologieën om de productiviteit te verhogen. Daarnaast zijn technieken en methoden in opkomst zoals crowdsourcing, ‘bring your own team’, incubators en het verwerven van strategisch talent via ‘acquihires’ om toegang te krijgen tot de juiste mensen. Talent bepaalt wie er in het komende decennium gaat winnen of verliezen.

3) Gekwantificeerd ondernemen: meten is weten

Vorig jaar voorspelden de CTO’s van DXC dat 2017 de opkomst van de intelligente machine zou brengen. Op dit moment melden zakelijke beslissers dat kunstmatige intelligentie cruciaal is voor het toekomstige succes van hun organisatie. In 2018 maken bedrijven actief gebruik van de enorme output aan gegevens uit hun digitale systemen om de bedrijfsprocessen te kwantificeren. Bedrijven worden gedwongen om big data op een heel nieuwe manier te benaderen, en zullen geavanceerde machine learning-technieken gebruiken om betere beslissingen te nemen op basis van minder gegevens.

4) Kracht putten uit cyberaanvallen

Ondernemingen zullen zich nog meer gaan richten op het bestand zijn tegen bedreigingen door zich voor te bereiden en te oefenen op cyberaanvallen, en op mogelijke risico’s als natuurrampen of menselijke fouten. De doelen daarbij zijn voortdurende verbetering en antifragility – sterker worden als bedrijf door de aanvallen die plaatsvinden, in plaats van alleen maar opvolgende aanvallen te overleven.

5) Groei door digitale uitbreiding

Een digitale kern biedt ondernemingen een schaalbaar en informatierijk fundament. Bij digitale uitbreidingen van het bedrijf zullen die informatie en schaalgrootte ingezet kunnen worden om de digitale mogelijkheden door te voeren in elk bedrijfsonderdeel en -aspect, met name voor nieuwe markten en nieuwe bedrijfsvoering. Het beschikbaar komen van mechanismen en bredere informatiestromen binnen alle functionele gebieden van het bedrijf, wordt een essentieel element bij het behalen van concurrentievoordeel. Daarmee is het mogelijk om digitale uitbreiding te overwegen zodra de kans zich voordoet.

Om op de juiste manier digitaal uit te breiden, hebben bedrijven strategische terugkoppeling nodig van de digitale mogelijkheden in de praktijk naar de bedrijfsstrategie en, idealiter, naar de strategieën op alle functionele gebieden (bijvoorbeeld marketing, productie, logistiek).

6) Kunstmatige intelligentie: nog slimmer en vooral praktischer

Kunstmatige intelligentie blijft het verschil maken voor toonaangevende organisaties. Het bevordert voortdurend leren en verbeteren van een bedrijf, het ondersteunt het zakendoen op basis van data en het biedt een platform voor het beheer van miljoenen computers. Voorbeelden van deze ontwikkelingen vandaag de dag zijn IoT, medewerkersinformatiesystemen, medische beslissingsondersteuning, geautomatiseerde contentgeneratie en beeldherkenning. Uiteindelijk zal kunstmatige intelligentie in de praktijk mogelijk maken wat eerder als science fiction werd beschouwd. Al zal het ontwikkelen van een vorm van kunstmatige intelligentie met zelfbewustzijn zeker nog een tijd duren.

“Voor ondernemingen die wereldwijd toonaangevend willen zijn in de digitale wereld, is 2018 het beslissende jaar voor de planning, de voorbereidingen en de uitvoering van transformatie”, aldus Dan Hushon, senior vice president en chief technology officer (CTO) van DXC Technology. “Voor de meeste bedrijven vormt 2018 een overgangsjaar omdat zij nu bewust kiezen voor een digitale strategie en deze breder beginnen uit te voeren. De technologie en de platforms zijn veel robuuster geworden en DXC helpt bedrijven met zijn wereldwijde capaciteiten en ervaring met schaalgrootte voor het versnellen van digitale transformatie.”

“Transformeren naar een digitale onderneming betekent dat informatie geïntegreerd wordt in iedere transactie met een klant, partner, medewerker of proces”, zegt Hushon. “Digitale ondernemingen gebruiken informatie om tot beslissingen te komen op een manier die nooit eerder mogelijk was, en om concurrenten een stap voor te zijn door beter te plannen en uit te voeren. Deze technologietrends voor 2018 onderstrepen één centraal concept: bedrijven zullen succesvol zijn door zich te richten op digitale innovatie.”