E-fulfilment troef op Bedrijf & Logistiek-beurs

Gisteren en vandaag vond in het beursgebouw in Eindhoven de beurs Bedrijf & Logistiek plaats (voorheen Groothandel & Logistiek). Rondom het bourgondische cateringterras – om twaalf uur zaten de eerste bezoekers aan het bier – stonden de stands van diverse soorten aanbieders: heftruckleveranciers, magazijninrichters, softwareaanbieders, consultancybureaus, logistieke dienstverleners en zelfs een bedrijf medische keuringen verricht.
Meer dan handjes
Het seminarprogramma in de lezingenzaal aan de rand van de beursvloer stond in het teken van e-fulfilment: de logistiek afhandeling van consumentorders in een webshop. Logistieke dienstverleners die dit willen aanbieden moet goed beseffen dat e-fulfilment wezenlijk verschilt van de traditionele logistieke diensten, waarschuwt Paul Elshout van S&H Productfulfilment. “Het is veel meer dan een paar handjes en een paar vierkante meter magazijnruimte. Je moet het volledige proces beheersen en goed weten waar de kosten zitten.”
Volgens Elshout zijn er momenteel maar een paar fulfilmentbedrijven die een winstgevende operatie hebben en dus duurzaam zijn voor hun klanten. “Je moet voor de lange termijn durven te gaan. Als een klant nu bij mij aankomt een aangeeft dat hij voor de kerst nog een webshop wil lanceren en dan weiger ik beleefd. Zulke mensen denken veel te eenvoudig over e-commerce, ze vergeten dat een webshop qua voorbereiding net zoveel tijd vergt als het openen van een echte winkel.”
WMS kon e-fulfilment niet aan
Typische kenmerken van e-fulfilment zijn kleine orders, snel wisselende assortimenten, veel retouren, eenduidige informatie richting consument, en leveren op tijden dat het de consument uitkomt. Elshout: “Om dit kosteneffectief te organiseren ontkom je niet aan een uitgekiende automatisering. Wij hebben tien jaar geleden naar diverse WMS-pakketten gekeken maar die konden niet bieden wat wij nodig hebben. We hebben daarom ons eigen systeem gebouwd.”
De tijd dat WMS-leveranciers e-fulfilment niet kunnen ondersteunen, is nu echter voorbij, vertelt Hanno van de Gronden van Van der Scheur, het bedrijf dat onder andere de e-fulfilment verzorgt voor Alcoholvrij.com. “Juist omdat ons WMS-systeem van leverancier Wics de benodigde functionaliteit bood zijn ook wij fulfilmentdiensten gaan aanbieden. We zitten onder andere in de consumentenelektronica en we hadden al veel ervaring met fijnmazige distributie, dus was dit voor ons een logische stap.”
Zowel Van de Scheur Logistiek als WMS-leverancier Wics hielden eerder een presentatie in de lezingenzaal in Eindhoven en vertelden hierin hoe zij met diensten respectievelijk software inspelen op de trend dat steeds meer mensen via internet bestellen.
Niet in volumes denken
Ondanks al die aandacht voor het onderwerp, is er nog veel missiewerk te verrichten, vindt Elshout. “Veel mensen, zowel bij de webshops als de logistieke dienstverleners, denken nog te veel in volumes. Sommige klanten gaan met mij onderhandelen over de prijs per palletplaats. Terwijl ik zeg: doordat wij het efficienter organiseren kun je met minder palletplaatsen toe. Je kunt dan beter wat meer betalen voor twee palletplaatsen dan een bodemprijs afdingen en vervolgens voor tien palletplaatsen moeten betalen. Bedrijven moeten bij e-fulfilment meer in efficiency denken in plaats van in volumes.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.