Geplaatst door House of Einstein

E-commercepartij House of Einstein start met gebruik retourzendingen voor kledinginzameling Leger des Heils

Personal shopping service House of Einstein heeft geluisterd naar de wens van haar klanten en zamelt sinds deze maand als eerste e-commercepartij in Nederland kleding in voor het Leger des Heils. Het bedrijf stuurt persoonlijk samengestelde boxen met outfits op, waarna klanten kunnen kiezen welke items ze willen houden. De box gaat weer retour met de kledingstukken die niet aansloten op hun smaak. Nu kan men dankzij de bijgeleverde duurzame zakken ook oude kleding meesturen waarna deze door House of Einstein wordt verzameld en gedoneerd aan het Leger des Heils.

Met dit initiatief hoopt het bedrijf ook andere retailers als Zalando, H&M en Zara te inspireren. Een aantal van deze spelers doet al wel aan kledinginzameling, maar niet door middel van retourzendingen van online bestellingen. E-commercepartijen zouden op deze manier een veel grotere bijdrage kunnen leveren aan de verduurzaming van de kledingindustrie.

“We krijgen dagelijks vrijwel lege kledingboxen retour. Bovendien gaven veel klanten aan dat hun nieuwe outfits ervoor zorgden dat ze kleding weggooiden. Daarom hebben we kritisch gekeken hoe we deze verspilling konden terugdringen en ons bedrijfsproces konden verduurzamen,” vertelt Shinta Schoeber, leider van het project bij House of Einstein. “Dat gecombineerd met het feit dat bijna één op de tien huishoudens in Nederland onder de armoedegrens leeft heeft ons tot actie doen overgaan. Wij geloven namelijk dat iedereen een kans verdient om goed gekleed te kunnen gaan. De juiste outfit draagt bij aan meer succes en geeft een boost aan het zelfvertrouwen, zowel op persoonlijk als werk gerelateerd vlak.” De ingezamelde kleding gaat rechtstreeks naar mensen die weer de arbeidsmarkt opgaan.

De actie gaat ook bij de klanten van House of Einstein niet onopgemerkt, zo blijkt uit vele reacties en kilo’s kleding die al in de eerste week werd ingezameld. De kleine moeite om deze items mee terug te sturen is niks vergeleken met het grote gebaar naar mensen die het écht nodig hebben.

House of Einstein en het Leger des Heils streven naar een langdurige samenwerking, in de hoop velen blij te maken met bijzondere kledingstukken.

Over House of Einstein

House of Einstein is de grootste personal shopping service voor mannen in de Benelux, opgericht door Mei Ling Tan en Jantien Herfst. Zo worden kledingboxen samengesteld, passend bij de wensen en maten van de klant. Betalen gebeurt achteraf, alleen voor de items die men besluit te houden. Het team van House of Einstein bestaat inmiddels uit 12 medewerkers die ieder seizoen duizenden kledingboxen versturen.