Eerste crowdfunded mediacampagne succes

Pool Worldwide startte op 28 mei samen met Stichting Rookpreventie Jeugd de allereerste crowdfunded mediacampagne van Nederland. In de eerste dagen kochten al 150 Nederlanders sponsored posts op Facebook, YouTube pre-rolls of display banners in. En deze uitingen bereikten al meer dan 650.000 mensen.
Hoe werkt het? Men kiest het medium, een boodschap en hoeveel mensen men wil bereiken. Dan gaat Pool aan de slag: de uiting wordt gemaakt en het gewenste medium wordt ingekocht.
Erwin Kleinjan, creatief directeur van Pool Worldwide:
“Het idee ontstond omdat het ministerie van Volksgezondheid bijna alle subsidies heeft stopgezet voor campagnes tegen tabak. Wij kunnen als bureau een boel doen, maar media inkopen kost gewoon geld. Als iedereen een klein beetje bijdraagt kunnen we echter heel wat bereik opbouwen.”
Vanaf 2 euro koopt men al een Facebook-advertentie en voor 25 euro zien meer dan 10.000 mensen een banner. En degenen die de uitingen zien worden ook weer uitgenodigd om bij te dragen aan de campagne. Waardoor er een vliegwieleffect ontstaat.
Met deze campagne moet een streep onder roken gezet worden. Niet door rokers hun sigaretten te ontnemen, maar door ervoor te zorgen dat elk kind dat geboren wordt na 1 januari 2016 nooit sigaretten kan kopen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.