Enrise verzorgt iBeacon-gastcollege

Onlangs gaf Enrise een eerste gastcollege over iBeacon-technologie. De Nederlandse Hogeschool voor Toerisme en Verkeer, tegenwoordig bekend als NHTV Internationaal Hoger Onderwijs, kreeg op 4 december de primeur. Binnen een leerproject zijn de studenten voorafgaand aan dit college gevraagd om een app te bedenken voor CityMarketing Bergen op Zoom.
Het college werd gehouden voor studenten van de studierichting Toerisme. Zij leerden hoe je naast de meer algemene inzet van storytelling en informatievoorziening, informatie kan verrijken door het inzetten van iBeacons. De opgedane informatie op deze dag helpt de studenten vervolgens om hun ideeën voor de app verder uit te werken.
iBeacons bieden meer dimensies
Vanzelfsprekend begon het college met een algemene uitleg over de functie en het nut van iBeacons en op welke wijze iBeacons ingezet kunnen worden in apps. Daarbij zijn vooral de mogelijkheden van de aanvullende dimensies – locatie en richting – behandeld.
Het theoriedeel van het gastcollege omvat onderwerpen als:
- Toevoegen van de dimensies locaties en richting;
- Begrip van de richting die invulling geeft aan het tonen of oproepen van informatie:
- Ergens naar toe bewegen;
- Ergens zijn;
- Ergens vanaf bewegen.
- Begrip van de afstand tot de beacon:
- Ver Weg;
- In de buurt van;
- Dichtbij.
- Weten welke informatie een iBeacon verstuurt:
- UUID/Major/Minor voor de herkenning van de beacon;
- RSSI (de signaalsterkte) voor afstandsbepaling;
- Temperatuur/batterijsterkte, voor business ruling en onderhoud.
- Weten wat je met deze informatie kunt doen in de vorm van statistieken zoals:
- Populariteit van de iBeacon (aantallen signalen en notificaties);
- Effectiviteit van de inzet van iBeacons op basis van geopende notificaties;
- Dwell time: de tijd waarin men iemand zich in de nabijheid van een beacon bevindt;
- Heat maps voor het bekijken van bewegingsverkeer in gebieden en/of nabij objecten.
Met praktische voorbeeldcases krijgen de studenten in de zaal een goed beeld van iBeacon-toepassingen. Met die toepassingen en mogelijkheden konden de toerismestudenten hun reeds opgezette concepten voor Citymarketing Bergen op Zoom doorontwikkelen en de inzet van iBeacons hieraan toevoegen.
App-idee pitchen
Na een korte brainstormsessie van ongeveer 30 minuten in groepen van 4 tot 5 studenten, mochten zij een pitch houden waarin ze hun concept en de verwerking van de iBeacons aan de jury – docenten en gastdocent – konden presenteren. Daaruit is de winnaar gekozen, die het concept van de iBeacons het beste had weten te verwerken in hun app-voorstel.
iBeacon learnings
Het gastcollege liet inzien dat je met de inzet van iBeacons bijvoorbeeld een loyaliteitsprogramma met incentives kunt opzetten. Of dat je op een locatie additionele informatie kunt pushen naar bezoekers. Daarbij kun je filtering toepassen om te voorkomen dat gebruikers teveel informatie gepushed krijgen. En dankzij geofencing kun je een app al buiten de range van iBeacons triggeren om het gebruik ervan door bezoekers of voorbijgangers te stimuleren.
Wij zijn benieuwd of Citymarketing Bergen op Zoom gebruik gaat maken van iBeacon-technologie in apps om de pareltjes van de stad in te laten uitblinken.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.