Erik Huizer benoemd tot ‘Global Connector’ in Internet Hall of Fame

Utrecht / Hong Kong, 8 april 2014 – Erik Huizer, CTO van SURFnet en hoogleraar internettoepassingen aan de Universiteit Utrecht, is vandaag opgenomen als ‘Global Connector’ in de prestigieuze Internet Hall of Fame. Volgens de jury van het jaarlijks terugkerende evenement van de Internet Society, verdient Huizer deze plek vanwege ‘zijn bijdrage aan groei, connectiviteit en gebruik van het internet, zowel wereldwijd als in Nederland’. De Global Connectors Circle van de Internet Hall of Fame bestaat momenteel uit een select gezelschap van enkele tientallen mensen waaronder Al Gore.

Het doel van de Internet Hall of Fame-awards is het publiekelijk eren van visionairs en leiders die belangrijke bijdragen hebben geleverd aan de ontwikkeling en verbetering van het wereldwijde internet. Erik Huizer komt hiermee in het gezelschap van internetgrootheden als Vint Cerf en Jon Postel (grondleggers van het moderne internet), Linus Torvalds (de uitvinder van Linux) en Tim Berners-Lee (uitvinder van het WWW).

Leidend in ontwikkeling wereldwijde internet
Huizer bekleedde diverse leidende internationale functies in de ontwikkeling van internet. Hij was als Area Director van de Internet Engineering Task Force, het standaardisatieorgaan van het Internet, verantwoordelijk voor de ontwikkeling en standaardisatie van applicaties op internet zoals het WWW. Tevens was hij lid van de Internet Architecture Board, dat algemene richtlijnen voor de internetarchitectuur opstelt en voorzitter van de Internet Research Task Force die zich richt op langere termijn onderzoeksvragen over het internet.

Hij is op dit moment lid van het bestuur van de Public Interest Registry (.org) en lid van het Internet Governance Strategy panel van ICANN.

Nationaal aanjager internet
Ook nationaal zet Huizer zich in voor een geavanceerd, veilig en open internet. Momenteel is Huizer lid van de wetenschappelijke adviesraad van het Instituut voor Informatierecht (IViR), de adviesraad van Bits of Freedom en het Topteam Creatieve Industrie. Hij is tevens lid van het bestuur van ecp.nl en voorzitter van de door het ministerie van Economische Zaken in het leven geroepen IPv6 Task Force. Huizer is initiatiefnemer van het Privacy- en Identity lab, een samenwerking tussen de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland, Radboud Universiteit, Universiteit Tilburg en TNO.

Veilig, open en geavanceerd internet
Kees Neggers, Huizers voorganger bij SURFnet, viel vorig jaar de eer te beurt om opgenomen te worden in de Internet Hall of Fame. Hiermee bevindt SURFnet zich in de unieke positie dat nu twee mensen uit de organisatie zijn opgenomen in de Hall of Fame, die wereldwijd minder dan honderd mensen bevat. Erwin Bleumink, algemeen directeur van SURFnet: “Dat is voor ons een bevestiging dat de bijdrage van SURFnet aan de nationale en internationale ontwikkeling van internet wordt gewaardeerd. We blijven vanuit de belangen van het Nederlandse hoger onderwijs en onderzoek initiatieven nemen voor een veilig, open en geavanceerd internet. Deze initiatieven dragen al meer dan 20 jaar bij aan de bijzondere positie van Nederland als knooppunt in het internet en als vestigingsplaats voor internet-organisaties en daarmee ook aan de ontwikkeling van de Nederlandse economie.”

“Erik mag met recht de titel ‘Global Connector’ dragen”, vervolgt Bleumink. “Erik geeft zijn ambitie voor een open en toegankelijk internet vorm door diepgaande kennis te combineren met een open mind. Hij gaat niet voor zijn gelijk, maar voor resultaat . Met die aanpak heeft hij gezorgd voor wereldwijde standaarden zoals URL’s, HTTP en HTML. We zijn blij dat we met Erik een toonaangevende internationale speler als CTO aan boord hebben.”

“De genomineerden voor de Internet Hall of Fame 2014 hebben geholpen met het ontwikkelen en vormgeven van het wereldwijde internet”, zegt Kathy Brown, CEO van de Internet Society. “Deze groep ‘internet trailblazers’, ‘innovators’ en ‘thought-leaders’ bestaat uit mensen uit een groot aantal landen die allemaal een inspirerend verhaal te delen hebben. We zijn onder de indruk van de resultaten en overtuigingskracht van deze mensen die grensverleggend bezig zijn op het gebied van technologie en sociale innovatie om zo de wereld te verbinden.”

—–

Over SURFnet
SURFnet zorgt dat onderzoekers, docenten en studenten eenvoudig en krachtig samen kunnen werken met behulp van ICT. SURFnet verbindt daartoe ICT-diensten, wetenschappelijke instrumenten en mensen met behulp van vertrouwde en verbindende ICT-infrastructuren. Daarnaast ontwikkelt en beproeft SURFnet innovatieve ICT-diensten om te laten zien wat mogelijk is. SURFnet maakt onderdeel uit van SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie voor het hoger onderwijs en onderzoek. Meer informatie over SURFnet.

Over Universiteit Utrecht
De Universiteit Utrecht (opgericht in 1636) wordt internationaal erkend om haar hoge kwaliteit en innovatieve aanpak van zowel onderzoek als onderwijs. De onderzoeks- en onderwijsprogramma’s kenmerken zich door het interdisciplinaire, persoonlijke en internationale karakter. Het onderzoek van de Universiteit Utrecht richt zich op vier strategische thema’s: Life Sciences, Duurzaamheid, Instituties en Jeugd & Identiteit.