Geplaatst door Ingenico Group

Ook Europa omarmt Black Friday-verkooptraditie

Hoofddorp, 23 november 2017 – Het ziet ernaar uit dat de groei in uitgaven in de EU tijdens Black Friday dit jaar hoger zal uitvallen dan in de Verenigde Staten. Europese consumenten lijken het verkoopfestijn steeds meer te omarmen. Dat blijkt uit analyses van Ingenico Group, wereldwijd marktleider op het gebied van seamless betalingen.

Tijdens Black Friday kunnen de verkoopcijfers ruim 450% procent hoger liggen dan op een gemiddelde vrijdag. Dat is bijna drie keer hoger dan de verwachte groei van 162% in de VS en ook hoger dan de 318% die de UK verwacht te zien. Online shopping is dit jaar in de hele Europese Unie een belangrijk verkoopkanaal. Ingenico verwerkte vorig jaar tijdens het Black Friday-weekend 29% meer online betalingen dan tijdens dezelfde periode in het jaar ervoor.

Deze resultaten zijn ook meteen een waarschuwing voor retailers om goed na te denken over hun strategie voor de aanvaarding van online betalingen op Black Friday. Veel retailers accepteren gemakkelijker betalingen tijdens de uitverkoop en weigeren 3% minder transacties dan normaal. Dit kan leiden tot een flinke stijging van de verkoopcijfers.

Maar er zit een keerzijde aan deze versoepeling. Retailers zijn achteraf veel tijd kwijt aan retourzendingen, juist in een periode waarin dat slecht uitkomt: volgens cijfers van Ingenico wordt 54% van de retourzendingen vóór midden december gedaan en 70% vóór kerstavond. Tijdens de drukke decemberdagen kan dit in de weg zitten van het verwerken van nieuwe transacties. Daarnaast blijven producten door retourzendingen in het verzendsysteem hangen, wat weer kan leiden tot tekorten in de voorraden en dus tot minder verkoop.

“Black Friday is in Nederland en België nog niet zo belangrijk voor consumenten dat retailers het zich kunnen veroorloven om de maand december uit het oog te verliezen,” zegt Gabriel de Montessus, VP Retail Global Product en Marketing bij Ingenico Group. “Een te sterke nadruk op sales in november kan een negatieve impact hebben op de prestaties in december, zeker als er niet goed nagedacht wordt over eventuele problemen die kunnen optreden na de aankoop van een product. Dat kan zomaar de eerste voorzichtige successen van Black Friday teniet doen. Retailers moeten nu stappen ondernemen om retourzendingen en nieuwe transacties tegelijkertijd te kunnen verwerken, zodat ze volgende maand niet in de problemen komen.”

Bekijk ook de bijgesloten infographic voor een overzicht van de pieken in uitgaven in de 28 lidstaten van de EU.