Geplaatst door Eyevestor

Eyevestor geeft concurrentiekracht Utrecht een boost

UTRECHT | Volgens de Europese Commissie is de regio Utrecht de meest competitieve van Europa. De ervaringen van het Utrechtse bedrijf Eyevestor onderschrijven deze ranking in de Regional Competitiveness Index (RCI). Het investeringsplatform bleek het succesrecept voor diverse bedrijven uit de regio te zijn. Zo haalde Blue Current, duurzame ondernemer in laadpalen, voor €5 miljoen aan sharefunding op. De Utrechtse slaaptreinvervoerder European Sleeper zette het platform in om €2,5 miljoen euro te verzamelen. SharePeople, het alternatief voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering, passeerde de €1 miljoen na het afsluiten van hun laatste sharefundingronde begin dit jaar. Ook Eyevestor zelf is een Utrechts succesverhaal, met inmiddels zo’n 25.000 actieve gebruikers die gezamenlijk voor meer dan €40 miljoen hebben bijgedragen aan zo’n zeventig startups, scale-ups en MKB-bedrijven.

Participeren

Eyevestor is als uitvinder van het fenomeen sharefunding® pionier in het Utrechtse bedrijfsleven. Via het platform kan iedere startup of scale-up online, digitaal en volledig geautomatiseerd aandelen-transacties afhandelen. Met sharefunding wordt de groei en ontwikkeling van bedrijven gefinancierd vanuit een community van investeerders, werknemers, klanten en andere belanghebbenden die samen aandeelhouder worden. Eyevestor heeft een nationale focus, maar succesverhalen zijn er ook in de eigen Utrechtse regio. Blue Current, dat in hetzelfde gebouw gevestigd is als Eyevestor, kan dankzij sharefunding verder bouwen aan slimme software, laadpunten en diensten die de transitie naar duurzaam vervoer versnellen. Sharepeople staat investeren enkel toe als je ook al hun core crowdsurance dienst af neemt. European Sleeper brengt de nachttrein terug met verbindingen vanaf Belgie en Nederland en wist direct bij haar eigen community funding binnen te halen – fans en medewerkers participeren vol enthousiasme.

Gedreven ondernemers

Eyevestor CEO en initiatiefnemer Gijs Dalen Meurs over sharefunding: “Groeikapitaal ophalen middels sharefunding vraagt veel voorbereiding, een community en gezonde credits uit het verleden, maar is tegelijkertijd verreweg de meest duurzame en moderne manier van participeren en financieren. Dat is wat deze Utrechtse succesverhalen zo mooi maakt: het zijn stuk voor stuk gedreven ondernemers die weten wat ze doen en wat ze willen.” Mark de Raaij, mede-oprichter van Blue Current: “Het grootste voordeel van sharefunding is dat je als ondernemer zelf de koers kunt blijven bepalen. Wij vertellen ons eigen verhaal en daar sluiten mensen zich bij aan. Geweldig dat klanten en leveranciers in kunnen stappen en meeprofiteren van ons succes”. Chris Engelsman, mede-oprichter van European Sleeper: “Onze eerste €500.000 was in zestien minuten gesharefund bij 355 fans, waar wij in de voorbereiding veel mee hebben gecommuniceerd zodat wij ons concept ongekend snel konden verwezenlijken. Geweldig, toch?

Klant en eigenaar

SharePeople was in 2019 een van de eerste tien bedrijven die gebruik maakten van het Eyevestor platform. Vanuit duurzaam oogpunt wilde SharePeople klanten de kans bieden mede-eigenaar te worden. Er werd een recordaantal sharefundingsrondes gehouden, zodat iedereen mee kon delen in de groei en het succes van deze collectieve arbeidsongeschiktheidsoplossing voor zelfstandigen. In totaal heeft SharePeople nu meer dan €1 miljoen aan sharefunding via haar leden, klanten en investeerders gerealiseerd. Tegelijkertijd is het ledenbestand gegroeid van 2.000 naar 12.500 zelfstandige ondernemers. Cosmas Blaauw, initiatiefnemer SharePeople: “We willen verzekeren veranderen in een eerlijk, solidair en vooral betaalbaar systeem. Bij ons gaat het niet om de winst, maar om de mensen. Daarom wilden we iedereen de kans bieden om niet alleen klant, maar ook eigenaar te worden. Dus niet enkel voor iedereen en door iedereen maar juist ook van iedereen. Binnenkort starten we een volgende ronde

Kennissessie op Dotslash

Om meer bekendheid te geven aan sharefunding® organiseert Eyevestor in samenwerking met de community gedreven bedrijfscampus Dotslash een kennissessie voor Utrechtse ondernemers. Mark de Raaij van Blue Current deelt zijn ervaringen rond het sharefunden van zijn eerste €5 miljoen.

Wanneer? Dinsdag 9 mei, 11.00 uur – 12.30 uur

Waar? Dotslash Utrecht 100 Europalaan 3526 KS Utrecht, aansluitend lunch.

Inschrijven? Aanmelden kan hier