Geplaatst door One Stop Webshop

Facebook shopping rukt op in Nederland

Consumenten kunnen sinds kort binnen Facebook online shoppen. Verschillende webwinkeliers bieden namelijk hun producten niet alleen aan via hun webshop, maar ook binnen Facebook zelf. Het hebben van een Facebook shop wordt daardoor steeds populairder onder Nederlandse online retailers. Groot voordeel van Facebook shopping, zoals de nieuwe trend wordt genoemd, is namelijk dat consumenten hun vrienden en kennissen op de hoogte kunnen brengen van gedane aankopen middels de ‘like’ knop. Op hun beurt kunnen zij dan het product bekijken en kopen. Digitale mond-tot-mondreclame in de 21e eeuw.

Hilde Molenbroek, eigenaresse van webwinkel Kidsatlunch.nl, heeft sinds kort een Facebook shop. “Onze webwinkel draait al een tijdje en is erg populair. Om onze klanten extra service te bieden, besloten we een Facebook shop te openen. Door middel van social media komen onze producten namelijk veel dichter bij de consument, gezien mensen op de knop ‘Like’ klikken en de producten delen met hun netwerk. Zo laten zij aan hun vrienden weten wat ze hebben gekocht. Ook kunnen ze het product aanbevelen, zodat er nieuwe kopers ontstaan. Bovendien is het communiceren van acties makkelijker, zoals onze huidige actie waarbij we onder onze ‘likers’ twee Efteling-kaarten een goodiebag weggeven.”

Facebook en cijfers
Facebook is de snelst groeiende sociale netwerksite. Met meer dan 600 miljoen gebruikers wereldwijd en over de 4,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland, is het een interessante marketingtool. De e-commerce wereld speelt hier handig op in door steeds met nieuwe ontwikkelingen te komen. Online shoppen zit al jaren in de lift. Door de komst van social media breidt online shoppen zich uit en zal de term Facebook shopping steeds meer in zwang raken.

Een Amerikaans onderzoek van Focus concludeert het volgende:

• Wanneer iemand fan wordt van je Facebook-pagina, is de kans met 51% gestegen dat deze fan een aankoop zal doen.
• Een fan geeft gemiddeld 117% meer geld uit dan een niet-fan.
• Fans hebben een 41% grotere kans om een aanbeveling te doen over het product dan een niet-fan.
• De helft van de gebruikers die de meeste tijd op Facebook doorbrengen, gaven gemiddeld $63 online uit. Mensen die niet op Facebook zitten gaven $27 online uit (bron: eMarketeer).

One Stop Webshop
Het Rotterdamse bedrijf One Stop Webshop heeft de Facebook shop van Kidsatlunch.nl ontwikkeld. Michel Willems, co-founder van One Stop Webshop, is enthousiast over hun nieuwste digitale product. ‘Veel mensen brengen inmiddels meer tijd door op Sociale Media dan op TV. Je moet daar zijn waar je klant is. Door de webshop in de vertrouwde Facebook interface aan te bieden, haal je voor Facebook gebruikers weer een winkeldrempel weg. En minder drempels is meer verkoop!’