Geplaatst door Outsystems

Faeröer Eilanden realiseert met OutSystems digitale overheid voor alle inwoners

Utrecht, 12 november 2018 – De Faeröer Eilanden, onderdeel van het Koninkrijk Denemarken, hebben alle digitale overheidsdiensten ondergebracht in één portal dat is gebouwd samen met OutSystems, leverancier van hét Low-Code-platform voor applicatieontwikkeling. Het project “Talgildu Føroyar”, oftewel de Digitale Faeröer Eilanden, stelt de 50.000 eilandbewoners in staat om al hun overheidszaken digitaal te regelen, zoals bankieren en het maken van een afspraak bij de dokter. Het uiteindelijke doel is om in 2020 een volledig digitale infrastructuur te bieden. Tevens wordt het mogelijk om andere zaken via dezelfde portal te regelen, zoals het kopen van een huis of het inschrijven voor een universiteit. Met behulp van eenmalig inloggen krijgt de burger toegang tot alle overheidsdiensten.

Alomvattend systeem
Talgildu Føroyar focust zich op het creëren van de volgende vier pijlers:

• Een nationale digitale identiteit, bestaande uit een gebruikersnaam en wachtwoord
  • Eén burgerportaal voor digitale diensten van overheden
  • X-road, het Estlandse systeem voor veilige dataoverdracht
  • Basisregistraties

Voor de ontwikkeling van het systeem is gekeken naar vergelijkbare projecten in andere Scandinavische landen. Het project is conform de Europese eiDAS regelgeving, wat betekent dat de Faeröerse digitale identiteit over een aantal jaar ook gebruikt kan worden om in te loggen bij diensten van andere Europese landen.

Toegankelijkheid als doorslaggevende factor
Er is voor OutSystems gekozen omdat externe ontwikkelaars eenvoudig deel kunnen nemen aan de ontwikkelingsfase. De architectuur stelt ontwikkelaars in staat een systeem te bouwen dat stabiel is en in een korte periode opgeleverd kan worden.
De Faeröer Eilanden is een kleine eilandengroep, maar hun processen en uitdagingen zijn net zo complex als die van grotere landen. De digitale transformatie is van groot belang voor het land, wat bekend staat om haar welzijnsmaatschappij.

Nicolai Mohr Balle, Program Director Talgildu Føroyar, legt het belang van het project uit: “Het doel is om ons welzijnsniveau en onze overheidsdiensten te moderniseren. Tegelijkertijd willen we concurrentie, groei en productiecapaciteit aansporen en onze burgers een betere en snellere samenleving bieden. Een digitale infrastructuur voor de Faeröer Eilanden mag daarbij niet ontbreken.”

Ruud Hochstenbach, Nordic Business Development Manager bij OutSystems, vertelt: “Ondanks dat de Faeröer Eilanden een relatief kleine groep burgers beheert, heeft het grote ambities en kan het echt worden gezien als een voorbeeld op het gebied van digitale overheid.”

—–
Over OutSystems
Wereldwijd vertrouwen duizenden klanten op OutSystems, hét nummer één Low-Code ontwikkelplatform voor het versnellen van applicatieontwikkeling. Gedreven techneuten hebben ieder aspect van het platform met oog voor detail ontworpen, waardoor bedrijven enterprise-grade apps kunnen bouwen en daarmee hun digitale transformatie kunnen versnellen en legacy-systemen kunnen moderniseren. OutSystems is de enige oplossing die de kracht van low-code applicatieontwikkeling combineert met geavanceerde mobiele functionaliteiten. Hierdoor kan het volledige applicatielandschap visueel worden gemodelleerd en geïntegreerd met bestaande systemen. Klik hier voor meer informatie, volg OutSystems op Twitter of LinkedIn.