Flexibele schil geeft bedrijven digitale voorsprong

Nu de digitalisering in het bedrijfsleven vanwege Corona versneld doorzet, zien veel organisaties de achterstand ten opzichte van concurrenten oplopen. De oorzaak? Het ontbreken van specialistische kennis bij eigen medewerkers. Het inhuren van deze kennis wordt daardoor steeds gebruikelijker.
Uit recent onderzoek van Marketing Week blijkt dat de vraag naar specialistische digitale kennis en kunde enorm toeneemt. Opleiden is daarom agendapunt nummer één voor bedrijven die bij willen blijven op het gebied van online marketing, online advertising en web development. Maar het opleiden van eigen personeel is duur en tijdrovend. Bovendien moeten werknemers doorlopend doorleren om de ontwikkelingen bij te houden.
Zelf opleiden niet bij te benen
‘In de praktijk zien we veelal dat eigen medewerkers onvoldoende worden opgeleid. Daardoor missen ze actuele kennis’, vertelt talent expert Martijn van Royen. Als oprichter van Endeavour Heroes, talentpool en opleider voor online marketeers en developers, ziet hij de vraag naar specialistische digital kennis exponentieel groeien. De trend van het inhuren van specialistisch personeel werd eerder al onderstreept in een rapport van PWC, ABN AMRO en ABU. Daaruit blijkt dat detacheringsbureaus gemiddeld 2,5x meer van hun omzet besteden aan het opleiden van medewerkers dan bedrijven in andere sectoren. ‘Dat is voor de meeste organisaties simpelweg niet bij te benen’, aldus van Royen. ‘Bedrijven kiezen daarom steeds vaker een vaste partner om hun digital teams flexibel en ‘inhouse’ in te richten.’
Kostenbesparing
Ook kostenbesparing is een vaak genoemd argument voor de inhouse trend. Uit een onderzoek van WFA uit 2020 blijkt dat 69% van de respondenten meer dan 6%, en 48% van de respondenten zelfs meer dan 20% aan kosten hebben bespaard door te kiezen voor inhuur. Van Royen: ‘Dit komt door het wegvallen van wervingskosten en werkgeverslasten, zoals pensioenopbouw en ziektekosten. Daarnaast zijn de uurtarieven van in-house marketeers of developers vele malen lager dan die van freelancers of marketing- en development bureaus.
Voorsprong op vakgenoten
Hoogopgeleide, jonge talenten kiezen op hun beurt steeds vaker voor detachering omdat dit ze meer opleidingsmogelijkheden, werkzekerheid en snellere carrièreontwikkeling biedt. Ook flexibiliteit staat hoog op de agenda van ambitieuze young professionals, blijkt uit het eerder genoemde rapport van PWC. ‘Dit zien wij duidelijk terug in de praktijk’, bevestigt van Royen. ‘Het talent dat voor ons kiest, doet dit heel bewust.’
‘De combinatie van zekerheid, ontwikkeling en afwisseling vind ik inderdaad ideaal’, aldus de 26e jarige Renata. ’Tijdens het traineeship bij Endeavour Heroes werd ik door senior specialisten opgeleid tot allround online marketeer’, vertelt ze. ‘Elke maand krijgen we aanvullende trainingen en delen we kennis met elkaar. En omdat ik voor verschillende opdrachtgevers werk, doe ik supersnel ervaring op. Ik merk dat ik daardoor echt een voorsprong heb op vakgenoten met één vaste werkgever.’
Internationale trend
Ook internationaal is de inhouse trend zichtbaar. Grote organisaties richten intern marketing- development- of reclamebureaus op, die ze vullen met ingehuurde specialisten. Volgens de WFA is 74% van deze in-house agencies in de laatste 5 jaar ontstaan. ‘Dit komt niet alleen door het ontbreken van tijd en budget voor het opleiden van medewerkers’, legt van Royen uit. ‘Ook de groeiende behoefte aan datacontrole speelt een rol. Zeker grotere organisaties willen hun waardevolle data en kanalen in eigen beheer houden’.
Voorbereid op groei
Specialistische partijen zoals Endeavour Heroes spelen in op de trend. Van Royen: ‘Endeavour Heroes is een nieuwe naam, want tot nu toe stonden we bekend als Online Koplopers. De nieuwe naam is het gevolg van een recente fusie met PXL.Widgets Heroes, dat zicht richt op het opleiden en plaatsen van developers. Beide bedrijven zijn onderdeel van het Haarlemse Endeavour Group; een overkoepelende organisatie van 9 specialistische online bureaus. ‘Met de nieuwe naam verbinden we ons nog meer met de ervaring en expertise van de groep’, legt van Royen uit. ‘Nu we de krachten hebben gebundeld kunnen we nog meer jong talent een kans geven én een breder scala aan opdrachtgevers bedienen.’
Over Endeavour Heroes
Endeavour Heroes is een van de snelst groeiende bronnen van digital talent in Nederland. Het bedrijf plaatst sinds 2018 online marketeers, advertising marketeers, content marketeers en web developers bij zowel commerciële- als non-profit organisaties. Ambitieuze starters kunnen via de traineeships van Endeavour Heroes hun carrière een vliegende start geven. Sinds kort biedt Endeavour Heroes ook de mogelijkheid voor inkoop van trainingen voor organisaties die eigen personeel willen opleiden.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.