Geplaatst door itelligence

Focus verschuift van interne processen naar logistiek

Eindhoven, 28 april 2010. De discrete industrie kenmerkt zich door snel wisselende trends, toenemende productdifferentiatie, veeleisende afnemers en hogere kwaliteitseisen. Om toch rendabel te blijven werken, richten veel bedrijven zich op mogelijkheden om bedrijfsactiviteiten (verder) te automatiseren. Wat de productie betreft is de ICT-ondersteuning meestal goed geregeld. De aandacht verlegt zich nu met name naar logistiek. Dat blijkt uit onderzoek van Goals Marktbewerking, uitgevoerd in opdracht van 2B Interactive dat onlangs is overgenomen door itelligence AG. Voor het onderzoek zijn financieel directeuren en IT managers benaderd bij 350 bedrijven in de branche met minimaal 100 werknemers. Daarvan heeft zo’n 20% een online enquête ingevuld.

Aandacht voor voorraadbeheer, toename integrale oplossingen
De lijst met ICT-prioriteiten in de sector wordt aangevoerd door logistiek & distributie. Begrijpelijk, want er moet sneller en vaak in kleinere aantallen geleverd worden. In lijn daarmee is ook voorraadbeheer een belangrijk aandachtspunt. Men wil geen ‘nee’ verkopen, maar het magazijn ook niet vol leggen. De inkoop en productie zijn al wel goed geautomatiseerd. Overigens worden beslissingen over automatisering vaak op directieniveau genomen. Op dit moment is 62% van de bedrijven bezig met het ontwikkelen van een strategisch plan voor business-ICT alignement. Daarbij is een duidelijke voorkeur voor een integrale oplossing boven afzonderlijke ‘best-of-breed’ systemen.

Ketenintegratie kan beter, grote behoefte aan managementinformatie
De discrete industrie heeft het eigen interne proces zeker tot het moment de producten de fabriek uitgaan goed geregeld. Ketenintegratie staat echter nog in de kinderschoenen. Slechts 11% biedt klanten de mogelijkheid om orders direct in het verkoopsysteem te zetten, hoewel dat veel efficiënter werkt. Ook heeft maar een kleine minderheid van de bedrijven volledig inzicht in de herkomst van ingekochte materialen en deelproducten, terwijl de regelgeving rond ketenaansprakelijkheid aanzienlijk is verscherpt. De sector verdient wel een pluim voor het omzetten van bedrijfsgegevens in managementinformatie. Meer dan eenderde van de respondenten is in staat om verbanden tussen gegevens uit verschillende bronnen te leggen en betrouwbare prognoses te maken. Desondanks blijft de beschikbaarheid van goede managementinformatie hoog bovenaan de prioriteitenlijst staan in de discrete industrie.

Over itelligence
itelligence is één van de leidende internationale full-service providers
van SAP. Er werken momenteel meer dan 1.500 hoog gekwalificeerde
medewerkers in 17 landen en 5 regio’s (Amerika, Azië, West-Europa, Oost-Europa en Duitsland/ Oostenrijk). Itelligence Benelux heeft meer dan 100 medewerkers in dienst. Als SAP Business All-in-One Partner, Service en Support Alliance alsmede Global Partner Hosting en Global Services Partner, realiseert itelligence complexe projecten in de SAP omgeving voor meer dan 3.000 klanten wereldwijd. In 2006, behaalde itelligence de status van Gold Partner SAP in Duitsland, U.S. volgde in 2007. Ook de Nederlandse vestiging is Gold Partner. De service van itelligence loopt uiteen van SAP consulting
en licensing tot outsourcing en services tot ontwikkelaar van
branchespecifieke SAP oplossingen. In 2009, genereerde itelligence een totale omzet van EUR 220 miljoen (itelligence Benelux: EUR 20 miljoen).
Voor meer informatie, ga naar www.itelligence.nl.