Geplaatst door Talk360

Forse stijging in aantal oproepen naar vaste telefoonlijn door Corona

AMSTERDAM, 30 april 2019 – Nederlanders bellen vaker en langer naar vaste telefoonlijnen tijdens de Corona crisis. Dit blijkt uit de bel data van Talk360, de snelgroeiende Nederlandse startup met een wereldwijd bekende internationale bel app. Vergeleken met de maand februari wordt er nu maar liefst 62% meer gebeld naar de vaste telefoonlijn. Een reden hiervoor kan zijn dat er nu bijvoorbeeld vaker wordt gebeld naar oudere familieleden die niet altijd beschikken over een mobiele telefoon. Het totaal aantal belminuten naar vaste en mobiele telefoons is met 44% gestegen. Door de grote toename in het gebruik van de bel app heeft Talk360 de afgelopen weken een aanzienlijke groei doorgemaakt waarbij de omzet in drie maanden tijd is verdubbeld.

Internet toegang
Talk360 zag het afgelopen jaar al een groei in het aantal klanten en belminuten, maar tijdens de Corona crisis heeft deze trend zich versneld doorgezet. Een internet verbinding is voor veel mensen in de wereld heel normaal, maar nog steeds heeft 43% van de wereldbevolking, 3.21 biljoen mensen, geen internet toegang of een slechte verbinding. Een belangrijke reden hiervoor is het bereik. De kosten van de infrastructuur van een data netwerk zijn erg hoog en ook het constant verhogen van de capaciteit, van 2G naar 3G/4G en nu ook naar 5G, kost veel geld. De telecom providers willen hier niet altijd voor betalen en ook de consumenten kunnen deze kosten niet altijd opbrengen.

Belgedrag tijdens Corona crisis
Wereldwijd zitten veel mensen, waaronder talloze ouderen, in isolatie en soms is een telefoontje het enige contact met de buitenwereld. Het is dus juist nu extra belangrijk om met familie en vrienden in contact te blijven. Echter is dit lastig wanneer een familielid in het buitenland zit, geen internet heeft of alleen over een vaste telefoonlijn beschikt. Gratis bel alternatieven zoals Skype of WhatsApp zijn dan niet te gebruiken, maar met Talk360 is het wel mogelijk om naar een vaste telefoonlijn te bellen. Het is dus ook geen verrassing dat er een grote piek te zien is in het aantal oproepen naar vaste telefoonnummers.

Daarnaast was er in de afgelopen maanden in de data duidelijk te zien wanneer een land op het punt stond te worden gesloten; twee of drie dagen voor de sluiting waren er grote pieken in het aantal oproepen naar deze landen. Daarnaast was ook de duur van de gesprekken gemiddeld 50% langer. Na de feitelijke sluiting van een land werd deze piek langzaamaan wat kleiner, maar over het algemeen bellen mensen nu nog steeds 25% meer in vergelijking met vorig jaar.

Hans Osnabrugge, CEO van Talk360 licht toe: “We krijgen veel positieve berichten van klanten dat in deze moeilijke tijd contact met bijvoorbeeld oudere familieleden in het buitenland zonder onze app niet mogelijk zou zijn geweest. Dit soort berichten zijn mooi om te lezen en laten nog weer extra zien hoe fantastisch het is dat we mensen met onze app over de hele wereld met elkaar kunnen verbinden.”

Verschil in impact
Talk360 merkt dat de impact van de Corona crisis niet in elke markt hetzelfde is. Zo heeft het kantoor in Zuid Afrika het zwaar. Hier is door de heftige lockdown de Afrikaanse Rand 25% minder waard geworden wat grote invloed heeft op het leven daar, en daarmee ook op het belgedrag. Toch heeft Talk360 besloten om in Zuid Afrika niet te gaan voor winstoptimalisatie, maar om de lokale bevolking te steunen door de beltarieven zo laag mogelijk te houden. Daarnaast is het ambassadeur programma, waarbij Talk360 zich inzet om banen te creëren in lastige markten, nog steeds in volle gang.

———–
Noot:

Over Talk360:
Connecting lives – Bridging distance. Dat is wat we elke dag doen en dat is waar onze passie ligt. Onze app is niet zomaar een app om te bellen; het is een manier om mensen te verbinden, zelfs als ze zich aan verschillende kanten van de wereld bevinden.Talk360 is een Nederlandse start up die gelooft dat betrouwbare communicatie en digitale diensten betaalbaar en toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Met de Talk360 bel app is dit gerealiseerd en wordt internationaal bellen naar mobiele en vaste telefoonnummers voor iedereen bereikbaar. Juist de mensen die deze technologie het hardste kunnen gebruiken hebben vaak niet de benodigde creditcards en online banking mogelijkheden. Door meer dan 120 betaal systemen en 1.5 miljoen cash verkooppunten in opkomende landen neemt Talk360 ook deze drempel weg. Iedere dag wordt er vanuit kantoren in Nederland, Zuid-Afrika, Nigeria en India hard gewerkt om wereldwijd de beste internationale bel app te kunnen bieden. Naast het verbinden van mensen over de hele wereld, zet Talk360 zich in om met het innovatieve Ambassadors Portal banen te creëren in lastige markten om daarmee bij te dragen aan een betere wereld.

Meer informatie over Talk360 is te vinden op www.talk360.com.