Fortinet acquireert Meru Networks

Amersfoort, 29 mei 2015 – Fortinet (NASDAQ: FTNT), wereldleider op het gebied van hoogpresterende oplossingen voor cyberbeveiliging, en Meru Networks (NASDAQ:MERU), een leider in het segment van intelligente wifi-netwerken, kondigen de definitieve overeenkomst aan voor de overname van Meru door Fortinet. De acquisitie is in lijn met de visie van Fortinet op draadloze beveiliging en de focus op groei. De overname van Meru breidt het beveiligingsportfolio van Fortinet uit en brengt nieuwe kansen om de grootzakelijke, internationale wifi-markt, die een waarde heeft van 5 biljoen dollar, verder te ontplooien met geïntegreerde en intelligente oplossingen voor het beveiligen van draadloze oplossingen.

Onder de voorwaarden van de overeenkomst betaalt Fortinet $1,63 per aandeel van Meru in cash, wat een transactiewaarde vertegenwoordigt van circa $44 miljoen.

Steeds meer bedrijven geven medewerkers keuzevrijheid voor hun mobiel apparaat. Bring-your-own-device (BYOD) verbinding gemakkelijk en gebruikers verwachten daarom dat zij veilige toegang hebben tot het bedrijfsnetwerk, ongeacht waar zij zich bevinden.  Het bedrijfsnetwerk breidt zich hierdoor uit naar onbekende en niet-vertrouwde mobiele apparaten en dat brengt een groot risico met zich mee voor IT-beveiliging. Het aantal gevaarlijke cyberbedreigingen is in het bedrijfsleven nog nooit zo hoog geweest als nu. Fortinet levert daarom een innovatieve combinatie van beveiliging en draadloos zodat informatie ook ‘in de ether’ beschermd is. Dat is bedrijfskritisch en waardevol voor klanten omdat deze oplossing de geïntegreerde, beveiligde netwerkinfrastructuur verder uitbreidt, terwijl het beheer van netwerken en apparaten efficiënt blijft.

De bewezen oplossingen van Fortinet voor beveiligde wifi, zoals de FortiAP veilige draadloze toegangspunten en de FortiWifi geïntegreerde beveiligingsappliances voor nevenvestigingen en het kleinbedrijf, behoren tot de snelst groeiende producten in het portfolio aan ‘geavanceerde technologieën’ van het bedrijf. De toevoeging van de intelligente wifi-oplossingen van Meru aan het portfolio van Fortinet betekent dat het bedrijf nog beter kan zorgen voor een veilige, ongestoorde gebruikerservaring, altijd en overal. Dat geldt ook voor omgevingen waar piekmomenten vragen om hoge verwerkingcapaciteit en grote aantallen draadloze gebruikers, zoals grootzakelijke bedrijven, onderwijsinstellingen, zorginstellingen en horecabedrijven.

Het aanbod van Meru bestaat onder meer uit:

• Toegangspunten voor draadloze verbindingen die gegevens, spraak en video ondersteunen met superieure prestaties, lage vertraging en hoge betrouwbaarheid.
  • Besturingsmiddelen om het draadloze verkeer tussen de toegangspunten en de apparaten te optimaliseren en die voldoen aan de bedrijfskritische eisen voor draadloze verbindingen.
  • SDN-voorbereide wifi-systeemsoftware die naadloos vaste en draadloze LANs beheert en beveiligt, en zorgt voor de efficiënte uitlevering van draadloze apparaten.
  • Cloud en virtuele draadloze besturingsmiddelen en appliances die ongeëvenaarde keuze en flexibiliteit bieden in de implementatie en schaalbaarheid van de draadloze infrastructuur, zowel in datacenter- als cloudomgevingen.

Theo Schutte, country manager Fortinet Nederland: “De acquisitie van Meru Networks is helemaal in lijn met onze visie dat netwerkbeveiliging sterkt en alomtegenwoordig moet zijn. We verwachten dat deze overname onze innovatie versnelt doordat we nieuwe oplossingen en diensten kunnen leveren die bedrijven van elke omvang helpen bij het implementeren, beheren en beveiligen van vaste en draadloze netwerken in het mobiele tijdperk. We verwachten dat de uitbreiding van ons beveiligingsplatform zal leiden tot groeikansen en een voordeel zal zijn voor onze klanten en partners overal ter wereld.”

Met de overname van Meru Networks krijgt Fortinet ook de beschikking over een ervaren onderzoeks- en ontwikkelteam dat helpt bij de versnelde uitvoering van de strategie om vaste en draadloze netwerken gezamenlijk te beveiligen en te beheren op elk toegangspunt tot het netwerk.

Daarnaast versterken de meer dan 33 toegekende en 35 aangevraagde patenten van Meru de ruimt 120 toegekende en toegestane, en ruim 165 aangevraagde wereldwijde patenten van Fortinet en vertegenwoordigt de overname een innovatie die tot voordeel zal zijn voor de ruim 14.000 klanten van Meru en 210.000 klanten van Fortinet overal ter wereld.

De acquisitie wordt naar verwachting in het derde kwartaal van 2015 afgerond, afhankelijk van de gebruikelijke voorwaarden. Fortinet verwacht dat de transactie geen aanzienlijke gevolgen heeft voor de facturering, omzet, operationele marges of non-GAAP winstgevendheid voor 2015. Wanneer de transactie is afgerond, betrekt Fortinet Menu in de vooruitzichten en geeft extra financiële details in de financiële rapportage over het tweede kwartaal van 2015. Tot de transactie is afgesloten, blijven Fortinet en Meru actief als afzonderlijke bedrijven.

Meru werd opgericht in 2002 en is sinds 2010 beursgenoteerd. Het bedrijf is gevestigd in Sunnyvale, Californië en heeft wereldwijd meer dan 300 medewerkers. Meru rapporteerde voor het boekjaar dat eindigde op 31 december 2014 een omzet van $90,9 miljoen.

Over Meru Networks

Meru Networks (NASDAQ: MERU) is een leider in het segment voor intelligente 802.11ac wifi-oplossingen die een ongestoorde gebruikerservaring bieden in het onderwijs, de zorg, de horeca en de grootzakelijke markt. De op open standaarden gebaseerde architectuur van Meru is ontwikkeld voor het gemeenschappelijke beheer van vaste en draadloze netwerken. De end-to-end kwaliteitsgarantie voor applicaties maakt afdwingbare service-level agreements mogelijk. Meru levert topprestaties en hoge capaciteit in drukbezochte omgevingen. Kijk voor meer informatie op: www.merunetworks.com.

Over Fortinet

Fortinet (NASDAQ: FTNT) beschermt de meest waardevolle bedrijfsmiddelen van enkele van de grootste organisaties ter wereld in de grootzakelijke markt, dienstverleningssector en overheidsinstellingen. De snelle, veilige en wereldwijde oplossingen van het bedrijf voor cybersecurity voorzien in een brede, hoogpresterende bescherming tegen dynamische beveiligingsbedreigingen, terwijl deze de IT-infrastructuur vereenvoudigen. Zij worden versterkt door onderzoek, informatievergaring en -analyse op het hoogste niveau binnen de sector. In tegenstelling tot louter op beveiliging gerichte leveranciers kan Fortinet de meest belangrijke beveiligingsuitdagingen van organisaties oplossen, zowel in netwerk-, applicatie- als mobiele omgevingen, of deze nu gevirtualiseerd/cloud of fysiek zijn. Wereldwijd vertrouwen ruim 210.000 klanten op Fortinet voor de bescherming van hun merk, waaronder de grootste, meest complexe organisaties. Bezoek voor meer informatie www.fortinet.com, of volg Fortinet op het Fortinet Blog, Google+, Linkedin of Twitter.