Geplaatst door Gaiyo

Gaiyo introduceert in samenwerking met de provincie Zeeland en Cycle Hub revolutionair studentenfietsplan in Zeeland

Gaiyo lanceert vandaag in samenwerking met de provincie Zeeland en Cycle Hub een innovatief studentenfietsplan in Zeeland. Bij negen MBO-scholen in Goes, Vlissingen en Middelburg zullen in deze pilot deelfietsenhubs worden geplaatst.

Het initiatief biedt studenten, medewerkers van de scholen en omwonenden gemakkelijk toegang tot (elektrische) deelfietsen voor hun dagelijkse trips vanaf school naar andere locaties, bijvoorbeeld hun stageplek.

De deelfietsenhubs worden strategisch geplaatst rondom de scholen, vallend onder de scholengroepen Scalda, CIOS en Hoornbeeck en treinstations. Zo kunnen studenten, docenten en alle andere schoolmedewerkers snel en op een laagdrempelige manier gebruikmaken van de fietsen.

Probeertegoed
Hiervoor hoeven zij alleen maar Gaiyo op hun telefoon te installeren, de snelst groeiende alles-in-een vervoersapp van Nederland. Deze app laat niet alleen zien waar de fietsen staan, maar laat studenten deze ook boeken en gebruiken. Om de studenten kennis te laten maken met de deelfietsen, ontvangen zij via Gaiyo een probeertegoed. Naast studenten en docenten kunnen ook omwonenden en toeristen profiteren van de beschikbare deelfietsen.

Primeur voor Zeeland
Het studentenfietsplan is een primeur voor Zeeland, waar deelvervoer tot nu toe nog beperkt was. De lancering van dit concept volgt op een succesvol afgerond deelfietseninitiatief van Gaiyo in Utrecht vorig jaar, waaruit onder meer bleek dat deelfietsen de populairste vorm van deelvervoer zijn onder studenten. Het gebruik van deelfietsen betekent immers: geen zorgen over kwaliteit, onderhoud of diefstal. Ook werd bij dit initiatief duidelijk dat de stap naar het gebruik van deelmobiliteit sterk wordt beïnvloed door vrienden.

Gaiyo nam deze en andere learnings mee in de ontwikkeling van het studentenfietsplan in Zeeland en verwacht dan ook dat veel studenten en docenten en medewerkers van de scholen de deelfietsen van Cycle Hub zullen gaan gebruiken.

Duurzame mobiliteit
De pilot van dit studentenfietsplan duurt in eerste instantie één jaar. Bij succes zal het project worden verlengd. Gaiyo is ervan overtuigd dat dit studentenfietsplan zal bijdragen aan duurzamere, efficiëntere en toegankelijkere mobiliteit in Zeeland. Lucien Groenhuijzen, ceo van Gaiyo: “Wij willen de studenten en hun begeleiders graag helpen om op een gemakkelijke manier bij hun opleiding en stageplekken in Zeeland te komen. Door ze al tijdens hun opleiding hiermee te helpen hopen we dat ze ook later tijdens hun professionele carrière gebruik blijven maken van de duurzame vervoersoplossingen die in Zeeland aangeboden worden via de Gaiyo app.”

Het project is een onderdeel van de Regionale Mobiliteitsstrategie (RMS) Zeeland,het nieuwe publieke mobiliteitsplan van de 13 Zeeuwse gemeenten, Provincie Zeeland en andere stakeholders. De RMS heeft als doel om de reiziger sneller, comfortabeler en flexibeler van deur tot deur te laten reizen, de deelfietsen zijn onderdeel van de oplossing daarvoor. Voor provincie Zeeland erg belangrijk om ook de uitrol van deelmobiliteit voor studenten te ondersteunen.

Over Gaiyo
Gaiyo is de snelst groeiende vervoersapp van Nederland, met de meeste geïntegreerde aanbieders van (micro)mobiliteit. De app is te gebruiken voor het plannen, boeken en betalen van reizen met de trein, het OV, deelscooters, deelfietsen en deelbakfietsen. Gaiyo is bovendien de goedkoopste ‘parkeerapp’ van Nederland, die als enige geen transactiekosten rekent voor straatparkeeracties. Sinds vorig jaar is Gaiyo Business er ook voor bedrijven die de flexibele mobiliteit van hun medewerkers beter willen organiseren.

Over Cycle Hub
Cycle Hub Middelburg is een werk/leerbedrijf waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden opgeleid in het fietsenvak. Naast een opleidingslocatie van Tweewieler Academy is Cycle Hub een volwaardige fietsenwinkel met verhuur, zodat leren vanuit de praktijk mogelijk is, met als doel de deelnemer te laten doorstromen naar het regionale bedrijfsleven. Bij Cycle Hub worden diverse leer/werk trajecten uitgevoerd waarbij deelnemers een volwaardig diploma in de fietstechniek kunnen
behalen.