Geplaatst door KOOC

Gezonde maaltijden van KOOC blijken succesformule

Zes maanden geleden werd Nederland een gezonde dineroptie rijker. De maaltijden van KOOC gaan sindsdien als een speer. “De behoefte naar biologische, gluten-, lactose- en caseïnevrije kant-en-klaar maaltijden was hoog,” vertelt oprichter Cor Jansen (31). In een tijd waarin gemak voorop staat, heeft KOOC goud in handen. Jansen zag zijn bedrijf in korte tijd dan ook exponentieel groeien.

Jansen, ondernemer sinds zijn 19e, bedacht het idee van gezonde kant-en-klaar maaltijden tijdens zijn tijd bij CoCuisine. Een bedrijf dat zich richt op gezonde maaltijden in de zorg. Al snel ontdekte hij dat er veel meer concepten mogelijk zijn vanuit het ‘produceren uit eigen keuken’. Een bezorgservice die uitsluitend 100% biologische toevoegingsvrije kant-en-klaar maaltijden bereidt was er nog niet. Een concept wat goed past in deze snelle wereld waar niemand genoeg tijd heeft en de markt voor thuisbezorgen goed is voor zo’n 1,8 miljard euro.Met KOOC wilt Jansen het eetgedrag van Nederlanders positief beïnvloeden en maaltijden aanbieden die passen binnen de huidige ontwikkelingen op het gebied van voeding. Zo hoopt hij de perceptie van kant-en-klaar voedsel te veranderen.

Opstartfase

Maaltijden rechtstreeks aan de consument leveren, was voor Jansen noodzakelijk. Het verrichte nog wel enig denkwerk om de lijn te leggen van keuken naar consument. PostNL bleek de oplossing, hierdoor kon meteen landelijke back-up gegarandeerd worden. ‘Zo is gezond eten voor iedereen mogelijk’. Via het netwerk kwam Jansen vervolgens in contact met levensmiddelentechnoloog Ralph Moorman, die zich aansloot als ambassadeur van KOOC. Samen met Moorman heeft Jansen zich verdiept in manieren om de langste dagverse houdbaarheid te garanderen. “Zonder gebruik van enige toevoeging is dit nog best lastig, maar met gebruik van de juiste technieken is het gelukt,” aldus Jansen. Maaltijden worden dagvers bereid en zijn na bezorging nog vijf dagen houdbaar en ideaal om in te vriezen.

Lancering

Meteen vanaf de start merkte Jansen een sterke behoefte naar de gezonde en toevoegingsvrije maaltijden. De vraag kwam van uiteenlopende hoeken: van drukke moeders, zakenmannen en sporters, tot mensen met voedselintoleranties. “KOOC is voor veel mensen een uitkomst in de huidige maatschappij waarin gemak en tijdsgebrek steeds meer de overhand krijgt.’’ Naast het online distributiekanaal wilde Jansen ook uitbreiden naar fysieke verkooppunten. In biologische groothandel UDEA vond hij een match en na enkele weken lag KOOC bij tientallen duurzame winkels, waaronder winkelketen Ekoplaza. “Inmiddels hebben we door de combinatie van online- en offline verkoop via verschillende distributiekanalen al zo’n 30.000 maaltijden verkocht,’’ aldus Jansen. De hoogste prioriteit ligt voor de ondernemer nu bij het uitbreiden van het aanbod. Met name vegetarische en veganistische maaltijden zullen aan het assortiment worden toegevoegd.  Uiteindelijk willen Cor Jansen en Ralph Moorman met KOOC de grootste worden op het gebied van kant-en-klare biologische maaltijden in Nederland, maar ook het buitenland sluit Jansen niet uit. Nu Post NL sinds kort ook levert bij onze Zuiderburen, heeft de ondernemer inmiddels zijn zinnen gezet op de Belgische markt.

KOOC maaltijden

De in eigen keuken bereide maaltijden bevatten alle bouwstoffen die nodig zijn voor een gebalanceerd dieet. Maaltijden van KOOC bezitten het Inspired by Ralph Moorman keurmerk, wat inhoudt dat de maaltijden 100% biologisch zijn en geen gluten, lactose, caseïne, smaakversterkers, suiker of conserveermiddelen bevatten. KOOC selecteert de biologische grondstoffen, bereidt de maaltijden vakkundig in haar eigen keuken en bezorgt de dagverse maaltijden vervolgens aan huis. Zelf hoeft men het alleen maar te bestellen en op te warmen, zo is er altijd een gezonde optie in huis. Uniek is dat de maaltijden niet alleen beschikbaar zijn in de grote steden, maar worden bezorgd in heel Nederland.