Goede doelen met oude websites, lopen donaties mis

Aan de donateurs ligt het niet. Het zijn vooral de verouderde websites van goede doelen die ervoor zorgen dat donateurs hun gift op zak houden. Internetbureau Redkiwi schrijft daarom een competitie uit waarvan de winnaar een nieuwe website krijgt t.w.v. € 20.000,-.
Gulle jongeren
Het vertrouwen in goede doelen heeft een deuk opgelopen en de financiële crisis eist links en rechts haar tol. Toch blijven mensen bereid om te doneren. Vooral jongeren tussen de 18 en 25 jaar zijn bereid goede doelen te steunen. Dat juist deze doelgroep gevoelig is voor de uitstraling van websites is een interessant gegeven. Goede doelen ontvangen donaties namelijk grotendeels direct via hun website.
Hem smeren of doneren
Op websites is het zo dat bezoekers binnen enkele seconden na ‘binnenkomst’ bepalen of ze vertrouwen hebben in de organisatie erachter. Is dat het geval, dan leidt het bezoek dikwijls tot een donatie. Is dat niet het geval, dan loopt de organisatie al snel een gift mis.
Mee met de tijd
Anno 2013 is ‘het gevoel’ dat een website oproept dus minstens zo belangrijk als ‘het goede verhaal’. Goede doelen doen er dan ook goed aan om hun websites te laten aansluiten bij de manier waarop jongeren zich bewegen op internet. Daarbij hoort ook het bruikbaar (‘responsive’) maken van websites voor mobiel gebruik en het inzetten van social media.
Redkiwi doneert een website
Goede doelen hoeven het uiteraard niet alleen me de donaties van jonge donateurs te doen. Een andere groep van gulle donateurs bevindt zich in het MKB. Steun uit deze – vaak onverwachte – hoek komt geregeld in andere vormen dan geld. Internetbureau Redkiwi draagt haar steentje bij door een competitie uit te schrijven waarmee goede doelen een nieuwe website kunnen winnen ter waarde van € 20.000,-. Goede doelen die hiervoor in aanmerking willen komen, kunnen zicht tot 24 november aanmelden op http://www.redkiwi.nl/goededoelen/.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.