Industry Wire

Geplaatst door Van Gogh Museum

Van Gogh Museum lanceert voor iedereen toegankelijke digitale bestandscatalogus

AMSTERDAM, 7 juni 2023 – Vandaag zijn de digitale Van Gogh Museum Collection Catalogues openbaar gemaakt. Na het ontwikkelen van Van Gogh Museum’s digitale identiteit, de Unravel App en hun website, die de digitale aanwezigheid én toegankelijkheid van het Van Gogh Museum heeft vergroot, hielp DEPT® bij het vandaag gelanceerde stukje digitale revolutie. De agency nam de ontwikkeling van het concept en het design van de innovatieve online kunstcatalogus voor hun rekening en Q42 heeft de website ontwikkeld.

Het Van Gogh Museum had de ambitie om pionier te zijn in het digitaliseren van hun catalogi. Kunstcatalogi zijn van oorsprong omvangrijke boekwerken waarin gedetailleerde informatie (zoals notities, brieven, schetsen, röntgenafbeeldingen) over de collectie van een museum zijn opgenomen en die door kunsthistorici en onderzoekers worden gebruikt. Met de Van Gogh Museum Collection Catalogues zijn twee werelden samengesmolten: de primaire doelgroep van de catalogi, offline researchers, en het brede publiek. Door de user experience van de catalogi te hervormen, is de kunst toegankelijker geworden voor iedereen die daarin geïnteresseerd is.

“Dit innovatieve digitale platform biedt een dynamische en immersieve ervaring die verder gaat dan de beperkingen van gedrukte pagina’s. Het Van Gogh Museum is het eerste met een digitale catalogus in deze vorm,” aldus Clara Kerkstra, lead designer bij DEPT®. “Het voelt als een boek, maar tegelijkertijd kunnen gebruikers sidedrawers openen voor nog meer detailinformatie. Dit vind je normaal achterin een catalogus of in een ander hoofdstuk. Zoeken hoeft nu dus niet meer. Ook blijft de afbeelding die je onderzoekt constant in beeld en hoef je dus niet terug te bladeren om dit te kunnen bekijken en kan de informatie gemakkelijk geüpdatet worden wanneer nodig.”

In de onderscheidende digitale catalogus kunnen onderzoekers de werken van Van Gogh  verkennen op een manier die de grenzen van een traditioneel boek overstijgt. De focus lag op zowel user experience als schaalbaarheid. “Qua gebruiksvriendelijkheid werden de hoogste verwachtingen overtroffen dankzij uitgebreide usertests met onze doelgroep. Zo achterhaalden we hoe elk element het beste voor hen werkt. De tests toonden ook het plezier en de waardering die de onderzoekers ervoeren. Hierdoor werd de waarde van deze digitale reis nog eens benadrukt,” volgens Martijn Pronk, Hoofd Digitaal bij het Van Gogh Museum. “DEPT® heeft ons daarnaast ook de mogelijkheid gegeven om de verzameling catalogi verder uit te kunnen breiden door de schaalbaarheid van de online omgeving.”

Bekijk de Van Gogh Museum Collection Catalogues.

– EINDE PERSBERICHT –

Over DEPT®: Wij zijn een global digital agency die baanbrekende technologie en marketing gebruikt om merken te helpen voorop te blijven lopen. DEPT® creëert end-to-end digitale ervaringen op een wereldwijde schaal met een boutique cultuur. DEPT®’s team van meer dan 4.000+ digitale specialisten werkt verspreid over meer dan 30 kantoren op 5 continenten en voor topmerken als Google, bol.com, Philips, Eneco, Univé verzekeringen, Just Eat Takeaway, Otrium en meer. Het bureau is klimaatneutraal en B Corporation gecertificeerd sinds 2021 en zet zich in voor een positieve impact op de wereld. www.deptagency.com

Over het Van Gogh Museum: Het Van Gogh Museum in Amsterdam beheert met ruim 200 schilderijen, bijna 500 tekeningen en bijna alle brieven de grootste verzameling werken van Vincent van Gogh ter wereld. De vaste collectie neemt de bezoeker mee op reis door zijn leven en toont de ideeën en ambities achter zijn kunst. Het museum trekt bezoekers vanuit de hele wereld en bereikt via de website, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en LinkedIn nog eens miljoenen mensen met het werk en leven van Vincent van Gogh.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht