Google introduceert Google Drive for Work

Amsterdam, 25 juni – Vandaag kondigt Google op Google I/O Google Drive for Work aan, een nieuw premium-aanbod voor bedrijven met onbeperkte opslag-, geavanceerde audit-rapportage- en nieuwe beveiligingsmogelijkheden voor 8 euro per gebruiker, per maand. Dit is een antwoord op de vraag van bedrijven naar meer controle en veiligheid en inzicht in hoe hun bestanden worden opgeslagen en gedeeld.
Twee jaar geleden is Google Drive geïntroduceerd en inmiddels zijn er meer dan 190 miljoen mensen die daar actief gebruik van maken op het werk, op school of thuis. Drive maakt data overal beschikbaar, beheert het op een veilige manier en maakt het mogelijk data op een eenvoudige manier met anderen te delen. Bedrijven van over de hele wereld, waaronder HP, Jaguar Land Rover en Randstad vertrouwen op Drive om sneller te werken en beter samen te werken met collega’s en klanten.

Meer controle, meer zichtbaarheid
Google Drive for Work combineert de vertrouwde opslag-, synchronisatie- en deelmogelijkheden van Google Drive met nieuwe admin-controlemechanismen, geavanceerde file auditrapportage en eDiscovery-diensten. Nieuwe controlemechanismes stellen beheerders in staat de Drive-ervaring aan te passen. Zo kunnen ze bepalen welke medewerkers de desktop sync client kunnen installeren. Met het nieuwe auditoverzicht kunnen beheerders activiteiten zien zoals het verplaatsen, verwijderen of delen van een bestand binnen of buiten het bedrijf. Voor ontwikkelaars zal ook een audit API beschikbaar komen. Google Apps Vault, Google’s oplossing voor zoeken en vinden vanuit compliance-behoefte, zal ook opgenomen worden binnen Drive for Work. Deze wordt uitgebreid zodat het alle content beslaat die is opgeslagen in Drive, zoals Docs, Sheets en Slides, evenals elk ander bestandstype.

Meer dan genoeg ruimte voor alle werk
Elk jaar creëren bedrijven weer meer data dan het voorgaande jaar, er worden steeds meer mega-, giga-, en terabytes opgeslagen. Vanaf vandaag krijgen bedrijven met Drive for Work voor 8 euro per gebruiker per maand (96 euro per jaar), onbeperkte opslagruimte voor al hun medewerkers en kunnen ze bestanden opslaan tot 5 TB in grootte (vandaag de dag heeft geen enkele desktop of laptop een harde schijf die groot genoeg is om bestanden van dat formaat vast te leggen en op te slaan).

Productiviteit en veiligheid
Naast Drive for Work zijn er op I/O ook updates voor Drive en Docs aangekondigd die de ervaring voor alle gebruikers productiever en veiliger maakt:

• Productiever: enkele van de meest voorkomende bestandstypen die wordt opgeslagen in Drive zijn Word-, Excel- en PowerPoint-bestanden. Google integreert vanaf nu Quickoffice in Docs, Sheets en Slides, zodat gebruikers deze documenten in Office Compatibility Mode direct op Android, Chrome browser en binnenkort op iOS kunnen openen en bewerken.

Er is dus geen noodzaak om extra software te kopen of na te denken over hoe een bestand te openen. Het bewerken van Office-bestanden kan in slechts één klik met Drive op uw computer, tablet of telefoon.

• Veiliger: vanaf vandaag worden alle bestanden die worden geüpload naar Google Drive gecodeerd, niet alleen van het device van de gebruiker naar Google en in het doorsturen tussen Google datacenters, maar ook op de servers van Google. Deze extra encryptie voorkomt onbevoegde toegang tot data als het wordt opgeslagen op Google Drive.

Google Drive for Work omvat de voordelen en garanties van Google Apps for Business, zoals 24/7 telefonische ondersteuning en een financieel gesteunde 99,9% uptime garantie. Gebruikers krijgen de beschikking over alle Google productiviteit-apps zoals Docs, Sheets, Slides, Sites en Hangouts. Drive for Work biedt ook enterprise-grade beveiliging en compliance, waaronder een SSAE 16 / ISAE 3402 Type II SOC 2-audit, ISO 27001-certificering, naleving van de Safe Harbor Privacy Principles en kan industriespecifieke eisen zoals HIPAA ondersteunen.

Beschikbaarheid
Drive for Work is vanaf vandaag wereldwijd beschikbaar. Bestaande Apps-klanten kunnen upgraden via de Admin console om te beschikken over nieuwe functies zoals onbeperkte opslagruimte. Nieuwe gebruikers kunnen meer te weten komen over Google Drive for Work op het web of contact opnemen met Google voor meer informatie.

————————–

Over Google Enterprise
Google Enterprise is onderdeel van Google Inc. Het biedt het bedrijfsoplossingen voor search, geo en onder de naam Google Apps (for Business), ook e-mail, tekstverwerking, presentaties en spreadsheets. De producten van Google Enterprise maken gebruikers productiever door de innovatie en het gebruikersgemak van de consumentenproducten van Google te combineren met de functies, veiligheid en ondersteuning specifiek voor bedrijfsomgevingen. Daarnaast stelt het bedrijven in staat applicaties en websites te bouwen en data op te slaan en te analyseren op Google’s infrastructuur via Google Cloud Platform. Google heeft het hoofdkantoor in Silicon Valley. Het Nederlandse kantoor is gevestigd in Amsterdam.