Gratis internet voor iedereen

Het gratis wifi-netwerk Enschede stad van nu is nu ook beschikbaar op de campus van de Universiteit Twente. Dit betekent dat bezoekers van de campus altijd en eenvoudig toegang hebben tot gratis internet.

Sinds deze week kunnen bezoekers van de Universiteit Twente (UT) altijd gebruik maken van gratis internet. Medewerkers en studenten maken gebruik van het snelle draadloze UT-netwerk eduroam. Bezoekers moeten hiervoor apart toestemming vragen. Dit is nu minder vaak nodig nu zij overal op de campus gratis kunnen internetten via Enschede stad van nu.

Henk Swaters, Afdelingshoofd ICTS Regie van de UT, geeft aan: “Het nieuwe netwerk is een open netwerk met een beperkte bandbreedte. Het blijft daarnaast mogelijk om voor bezoekers die hogere eisen stellen een tijdelijke toegang te geven tot het beveiligde netwerk.”

Binnenstad Enschede
In de binnenstad van Enschede is sinds december 2012 voor iedereen gratis internet beschikbaar via het netwerk Enschede stad van nu. Er is nu al dekking op de Oude Markt, het Van Heekplein en de Langestraat die beide pleinen verbindt. Er wordt gewerkt aan een uitbreiding naar een flink deel van het winkelgebied in de binnenstad van Enschede.

Over de in de binnenstad aangelegde wifi-infrastructuur is begin augustus ook het eduroam netwerk van de Universiteit Twente toegankelijk gemaakt. Henk Swaters licht toe: “Dit maakt het voor studenten en medewerkers van instellingen die deelnemen aan eduroam, zoals Saxion en de Universiteit Twente, mogelijk om nu ook in de binnenstad gebruik te maken van dit snelle draadloze netwerk.”

NDIX
Het bedrijf NDIX realiseerde de open wifi-infrastructuur in de binnenstad van Enschede. Het afgelopen half jaar werkten de universiteit en NDIX samen om ook het eduroam netwerk toegankelijk te maken in de binnenstad én om het netwerk Enschede stad van nu te verwezenlijken op de campus.