Groeiend aantal private-marketdeals creëert nieuw vak in de ad-techindustrie: de programmatic matchmaker

Naast de aanhoudende groei van programmatic video-advertising neemt ook de vraag naar curated marketplaces binnen private-marketdeals toe. In Nederland is een omzetgroei gerealiseerd van maar liefst 115% op programmatic video-platform SpotX op en zijn private deals momenteel goed voor circa 42% van de advertentie-uitgaven. De groei gaat gepaard met de vraag naar nieuwe competenties: een specialist die uitgevers en adverteerders optimaal weet te koppelen. Een programmatic matchmaker.
Het snelgroeiende platform voor programmatic video-advertising SpotX groeide in 2016 door met indrukwekkende cijfers. In Nederland is een omzetgroei gerealiseerd van maar liefst 115% en het aandeel van curated marketplaces is in een jaar tijd toegenomen naar 42%. Deze ontwikkeling is vooral te danken aan de brug die SpotX heeft geslagen tussen uitgevers en programmatic buyers door het introduceren van de programmatic matchmaker.
Groeicijfers zeggen genoeg
SpotX brengt uitgevers en kopers bij elkaar en realiseert zo een optimale aansluiting tussen vraag en aanbod. Deze matchmaking vindt plaats op basis van doelstellingen en commerciële voorwaarden via een curated marketplace. Het resultaat is dat video-inventory segmenten op maat ingekocht kunnen worden met de voordelen van programmatic inkoop. Door de directe relatie die SpotX met haar uitgevers heeft, kan het Demand Facilitation-team, in dialoog met kopers, de video-inventory van uitgevers bundelen zodat die het best aansluit bij de wensen van kopers.
“Onze groeicijfers tonen aan dat persoonlijke bemiddeling haar vruchten heeft afgeworpen en dat de rol van persoonlijke bemiddeling in programmatic nog steeds erg belangrijk blijft. De vaardigheden van Demand Facilitation-specialisten behoren momenteel tot de meest schaarse binnen de industrie. Dit vak vergt diepgaande technische kennis in combinatie met contactuele vaardigheden,” aldus Govaert Plesman, Director Demand Facilitation bij SpotX.
Ervaringen vanuit de markt
“Via de SpotX-specialisten hebben wij efficiënt en snel toegang tot de video-inventory van meerdere uitgevers. Door de mogelijkheid deze video-inventory in te kopen op o.a. specifieke doelgroep qua interesse of performance én tevens schaal te kunnen behouden, is dit een zeer aantrekkelijke ontwikkeling. Daarnaast zijn alle deals transparant, waardoor we als agency inzicht hebben op welke URL’s we zichtbaar zijn en tegelijkertijd zelf meer controle kunnen houden over de performance van de campagne,” reageert Nienke Wajon, Senior Programmatic Consultant bij ZenithOptimedia.
“We hebben in 2016 veel succes gehad met de curated marketplaces van SpotX en de vooruitzichten voor de toekomst zijn positief. De Demand Facilitation-specialisten van SpotX zijn een verlengstuk van ons eigen salesforce,” voegt Bart Hillen toe, Sales Director bij Perform Group.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.