Grote webwinkelmagazijnen versnellen de clean tech-revolutie
Regelmatig wordt gesproken van een clean tech-revolutie, die enkele jaren geleden gestart is en verwijst naar de snelle groei van schone technologieën. Die technologieën worden massaal ingezet om de milieubelasting te verminderen. Denk aan bedrijven die investeren in hernieuwbare energie, het beperken van stromen met restafval in het productieproces en bewust kiezen voor een groen wagenpark. Niet alleen verkleinen zij zo hun ecologische voetafdruk, het draagt daarnaast bij aan het terugdringen van de operationele kosten. Ook de consument hecht steeds meer waarde aan de mate waarin bedrijven inzetten op duurzaamheid, blijkt uit verschillende onderzoeken.
Duurzaamheid gaat hierbij niet alleen om de uitstoot van bedrijven, maar bijvoorbeeld ook over de mate waarin een product goed is voor de eigen gezondheid, de mate van dierenleed en uitbuiting van mensen in het productieproces.
Elektrificatie binnen grote magazijnen
Een belangrijk onderdeel van de clean tech-revolutie is elektrificatie. Dit betekent dat elektrische mobiliteit het steeds vaker wint van alternatieven met een verbrandingsmotor. Denk niet alleen aan elektrische leaseauto’s of bijvoorbeeld elektrische vrachtwagens voor logistieke processen achter een webshop. Binnen grote magazijnen wordt bijvoorbeeld ook steeds vaker gekozen voor een elektrische heftruck of een elektrische veegmachine.
De keuze voor elektrificatie van dergelijke hulpmiddelen draagt niet alleen positief bij aan de clean tech-revolutie. Het helpt bedrijven daarbij te zorgen voor een schone werkomgeving. Medewerkers in deze magazijnen hoeven niet langer in de uitstootgassen van een heftruck op diesel of benzine te werken. Daarbij beperken hulpmiddelen als een elektrische stapelaar of orderpicker de belasting van medewerkers binnen magazijnen, wat de duurzame inzetbaarheid van het personeel stimuleert.
Inzet van slimme technologieën binnen organisaties
Naast elektrificatie zijn er meer aspecten die de clean tech-revolutie drijven. Denk bijvoorbeeld ook aan energie-efficiëntie. Door consumenten in webshops zo goed mogelijk te adviseren over de maat die ze nodig hebben bij het bestellen van kleding, neemt het aantal retourzendingen af. Het betekent dat er niet onnodig veel energie verbruikt hoeft te worden in het logistieke proces. Eerder meldde de NOS nog dat Nederland Europees gezien kampioen is in retourzenden.
Ook de inzet van slimme technologieën speelt mee. Denk niet alleen aan de automatisering van processen, maar ook aan smart grids. Het elektrische wagenpark wordt hiermee zo efficiënt mogelijk opgeladen. Dat wil zeggen dat het laden start zodra de zonnepanelen stroom opwekken, in plaats van direct om 9.00 uur. Op deze manier wordt er niet onnodig veel grijze stroom afgenomen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.