Industry Wire

Geplaatst door Havas Lemz

Havas Lemz lanceert slimme campagne tegen cybercrime

Cybercrime raakt inmiddels bijna iedereen. Driekwart van de Nederlanders kreeg er het afgelopen jaar mee te maken. Vaak ligt de oorzaak dichter bij huis dan we denken: slimme apparaten die niet op tijd worden geüpdatet. Een hardnekkig probleem, met een simpele oplossing. Om dat duidelijk te maken, ontwikkelde Havas Lemz in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken de campagne ‘Doe je Updates’.

Bekijk de campagne hier: https://vimeo.com/manage/videos/1127426874

De campagne bouwt voort op het vorig jaar geïntroduceerde karakter: een slimme speaker die waarschuwt voor domme apparaten. Naast vier korte video’s waarin op humoristische wijze de gevaren van slecht geüpdatete apparaten worden blootlegt, bestaat de campagne uit drie branded content-afleveringen gepresenteerd door Tim Senders – bekend van Streetlab. Samen met een ethisch hacker bezoekt hij mensen thuis met de vraag: “Hoe slim is jouw huis?” Al snel ontdekken ze de zwakke plekken van apparaten die niet zijn geüpdatet.

Merien & Rein, CD’s bij Havas Lemz, zagen naast de opgefriste campagne kans om eens te gaan kijken hoe het écht zit met cyberveiligheid van Nederlandse huishoudens: “Hoewel de digitale dreiging reëel is, voelen mensen te weinig urgentie om hun apparaten te updaten. Het blijft een abstract onderwerp. Dus stuurden we Tim Senders op pad om dat bij mensen thuis te gaan testen. Hij komt erachter dat het probleem niet zozeer in de apparaten zit, maar in het uitstelgedrag van hun baasjes.”

Ook tuigt Havas Lemz een PR-actie op met demissionair minister Karremans die stage loopt bij een ethisch hacker. Tijdens deze snuffelstage ontdekt hij hoe eenvoudig het is om slecht beveiligde apparaten, van routers tot smart-tv’s, te hacken. “Online veiligheid is geen vanzelfsprekendheid,” zegt minister Karremans. “De onzichtbare dreiging vanuit criminelen en buitenlandse staten is groot. Daarom is het belangrijk dat ondernemers en consumenten alert blijven en hun apparaten regelmatig updaten.”

Met ‘Doe je Updates’ wil het ministerie Nederlanders aansporen om hun slimme apparaten beter te beveiligen. En dat is nodig: uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal slimme apparaten in huis explosief is gestegen, van 8 procent in 2020 naar 89 procent in 2024. Toch worden naar schatting 2,5 miljoen apparaten niet regelmatig geüpdatet, waardoor ze een makkelijke prooi zijn voor cybercriminelen.

Credits
Opdrachtgever: Ministerie van Economische Zaken
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Erica Leijen – van Dijk, Claire Wannée
Bureau: Havas Lemz
Gedragsbureau: Duwtje
Productie: Colorbleed
Director: Tom Hankins
Productie ‘Hoe slim is jouw huis’ contentlaag: CCCP Amsterdam
Regie: Sebas van Marion
Media: Initiative

Over Havas Lemz
Havas Lemz is een creatief bureau dat mensen in beweging brengt naar iets beters. Vanuit slimme (gedrags)strategie en krachtige verhalen bouwt het bureau veerkrachtige merken die klaar zijn om verandering te omarmen. Samen met Havas Media en Havas Play is het bureau onderdeel van een sterk internationaal netwerk. Tot het klantportfolio behoren onder andere Justdiggit, Bever en de Rijksoverheid. Meer weten? Ga naar www.havaslemz.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht