Heers bestaat 10 jaar!

Heers bestaat 10 jaar. Reden genoeg om dit groots te vieren. Maar hoe begon dit bedrijf waar winnen de boventoon voert en de vakidioten (lees: medewerkers) kennis over SEO, SEA en content ademen?
Van zolderkamer tot team van 15 man: hoe een hobby gruwelijk uit de hand kan lopen
Van websites bouwen naar gespecialiseerd SEO-bureau: het succesverhaal begon in 2013. Op de zolderkamer van eigenaar Roderick van Straten, aan de Burgstraat in Gorinchem. ‘’Ik heb nog ergens een ondertekend arbeidscontract dat ik de volgende dag op de bus wilde doen. Maar een goede vriend overtuigde mij om mijn passie te volgen. En dat deed ik’’, aldus Roderick.
En zo ontstond Heers. De naam komt trouwens van het hockeyelftal van Roderick, want ook in de sport kon (en kan) hij niet verliezen. Heers was en is het domein, en inmiddels een bekende in de marketingwereld.
Eerste klanten
Zijn eerste klanten kreeg hij door een groot netwerk vol sportvrienden, maten uit de kroeg en contacten van eerdere banen. Door fanatiek te twitteren en te bloggen, klopten steeds meer bedrijven uit de regio aan op die ene zolderkamerdeur voor een nieuwe website.
Inmiddels bouwt Heers geen websites meer. Ze optimaliseren ze alleen nog. En dat is een vak apart, net als het verkopen ervan. Als je een website verkoopt, kun je iets tastbaars presenteren aan de klant. SEO is wat dat betreft voor velen ‘vaag’.
Jonkies op de werkvloer
Als je nu het kantoor van heers binnenwandelt, zie je veel jonge gezichten. Jonkies, als we Rodericks taal overnemen. De meesten vers uit de schoolbanken, en allemaal met een winnaarsmentaliteit. ‘’Om bij Heers te werken, moet je wel willen winnen’’.
Twintig jaar geleden deed Roderick nog alles zelf: websites maken, ontwerpen, teksten schrijven en technische optimalisaties. En dat zónder de hulp van Google. Met zijn helikopterview en kennis hoe een website werkt, leidt hij nu de jonge generatie specialisten op die bij Heers de kans krijgen zich te ontwikkelen.
Roderick = Heers en Heers = Roderick
Heers is geen dertien in een dozijn bureau. Niet met z’n allen op workation, geen voetbaltafel op kantoor en al helemaal geen hippe Engelse termen. Wat Heers wel is? Eigenwijs en te bescheiden voor de resultaten die ze behalen.
Ze hebben een bloedhekel aan verliezen. Zijn eerlijk. En traditioneel. De ‘jonkies’ werken hard en zijn rete ambitieus voor hun leeftijd. Rodericks DNA zit in Heers en die winnaarsmentaliteit zien we overal terug.
‘’Winnen is de rode draad door heel mijn leven: van sport tot aan mijn carrière. Ik wil winnen voor de klanten, maar ook voor Heers. Altijd maar meer, meer, meer. Het gaat nooit snel genoeg bij mij. En dat zit soms in de weg om trots te zijn op wat Heers allemaal heeft bereikt de afgelopen tien jaar. Ik ben over het algemeen niet snel trots, mijn lat ligt altijd iets te hoog op trots te zijn.’’, Roderick van Straten
Tóch een beetje op de borst kloppen
Toch moet Roderick toegeven dat hij ‘stiekem een beetje trots’ is op zijn prestaties van het afgelopen decennium. ‘’Toen ik tien jaar geleden nog met mijn laptop tegen de verwarming aan blogjes zat te typen in de hoop dat iemand het zou lezen, had ik nooit gedacht dat we over een miljoen euro omzet heen zouden gaan.’’
Hij vindt het gaaf dat Heers stiekem een serieus bedrijf is geworden. Vijf jaar geleden begon hij pas aan personeel en nu zitten ze al op twaalf man. Dat is best stoer zonder partners en investeerders.
Inmiddels kunnen ze grote namen onder hun klantenbestand scharen, denk bijvoorbeeld aan DHL Parcel, Eru, Van Boxtel Hoorwinkels en in-lite. Heers is zelfs meerdere malen benaderd voor een overname. Iets wat Roderick zeker als een compliment opvat. Maar de strijd om de beste van Nederland te worden zit er nog niet op.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.