Industry Wire

Geplaatst door Highberg

Highberg en Philips stimuleren duurzame gedragsverandering met gamification

Highberg kondigt een programma aan voor Agile teams binnen Philips, gericht op het realiseren van duurzame gedragsverandering en het versterken van enterprise agility. Dit wordt bereikt door middel van een combinatie van gamification, e-learning en interactieve teamsessies. Het programma, dat voortkomt uit de Philips Global Agile Centre of Expertise (CoE) afdeling, heeft al veelbelovende resultaten opgeleverd. Het hoofddoel is om medewerkers te voorzien van innovatieve hulpmiddelen voor nieuwe manieren van werken.

Het initiatief ondersteunt de inspanningen van de Philips Global Agile afdeling bij het verwezenlijken van de strategische bedrijfsambitie om dagelijkse activiteiten te vereenvoudigen en cross-functionele samenwerking te verbeteren, dankzij het Impact360-programma. Het resultaat is een zorgvuldig samengestelde toekomstbestendige leerervaring, die een combinatie van e-learning, interactieve teamsessies en een innovatieve digitale game combineert. De kernvraag van dit project was hoe een innovatieve leerervaring te ontwikkelen die niet stopt bij kennis, maar leidt tot blijvend ander gedrag. Deze leerervaring, die deel uitmaakt van Impact360’s focus op agile transformatie, wordt binnen meerdere teams van Philips uitgerold om nieuwe, effectievere manieren van samenwerken binnen de organisatie te stimuleren.

Dit leertraject is onderdeel van de Impact360 enterprise agility roadmap van de Philips Global Agile CoE en ondersteunt de bredere ambitie om processen te vereenvoudigen en samenwerking te bevorderen. Ondanks dat veel teams al innovatieve werkmethoden omarmen, blijkt het in de praktijk vaak lastig om deze volledig te integreren in dagelijkse routines en succesvolle afdeling overstijgende samenwerking. Om dit probleem aan te pakken, heeft Highberg een uniek programma ontwikkeld voor het Philips Impact360-team. Dit is geen doorsnee training, maar een 12 weken durende leerreis waarin teams al doende leren, reflecteren en het leerproces als waardevol ervaren. Door wekelijkse opdrachten en uitdagingen worden de geleerde lessen direct in de dagelijkse operatie toegepast.

Centraal in de aanpak staat een team gebaseerd spel. Dit vormt de kern van de ‘learning by doing’-training, waarin samenwerking en competitie centraal staan. Deelnemers leren al doende, geven elkaar waardevolle feedback en zien direct het positieve effect van hun nieuwe werkwijzen. Dankzij het digitale karakter van het platform kan het programma snel en op grote schaal worden uitgerold, waardoor teams uit verschillende regio’s tegelijkertijd kunnen deelnemen.

De impact van het programma is een succes. Maar liefst 93% van de deelnemers geeft aan de agile principes beter te kunnen toepassen in hun werk. Daarnaast ziet 94% van de teams hun samenwerking significant verbeteren. Naast de inhoudelijke leeropbrengst is ook het plezier een belangrijke succesfactor: 90% van de deelnemers noemt het programma motiverend en leuk.

“De kracht van dit platform is dat we teams wereldwijd tegelijkertijd kunnen betrekken,” aldus Priscilla Dunant-Maurits, Head of the Global Agile Practice. “Het stelt ons in staat om een uniforme manier van werken te ontwikkelen en onze interne processen te versnellen. De ondersteuning van Highberg helpt ons om de leerreis met focus en vertrouwen te doorlopen.”

“Deze aanpak laat zien hoe krachtige leerervaringen er vandaag de dag uitzien,” vult Jonne Tillema van Highberg aan. “We combineren gedragspsychologie, gamification en verandermanagement tot leeroplossingen die blijven hangen én direct effect sorteren in de praktijk.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht