Geplaatst door Hogeschool Utrecht

Hogeschool Utrecht daalt licht in Elsevier ranking 2015

In het onderzoek van tijdschrift Elsevier naar de beste studies van 2015 neemt Hogeschool Utrecht de zesde plaats in op de ranglijst van grote hogescholen. In 2014 was dit nog plaats vier. Minder HU-opleidingen scoren nu ‘bovengemiddeld’ en meer opleidingen ‘gemiddeld’. Het onderzoek van Elsevier is gebaseerd op de uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête 2015.

Om een ranglijst van hogescholen en universiteiten te maken, kijkt Elsevier naar de antwoorden van studenten op de algemene vraag: Hoe tevreden ben jij over je opleiding in het algemeen? De instelling met de meest gunstige verhouding positieve en negatieve oordelen is de beste.

Meer gemiddelde opleidingen

Van de 62 onderzochte HU-opleidingen worden er 9 bovengemiddeld beoordeeld, hebben er 29 een gemiddelde score en zitten 24 opleidingen onder het gemiddelde. De HU telt daarmee minder bovengemiddelde opleidingen dit jaar, in 2014 waren het nog 13. De score van de HU is in 2015 echter nog altijd beter dan de score in 2013, toen er 33 opleidingen onder het gemiddelde werden beoordeeld.

Uiteenlopende scores

De scores tussen de HU-opleidingen lopen sterk uiteen. De volgende opleidingen scoren erg goed: Technische Bedrijfskunde, Small Business en Retail Management, Financial Services Management, Lerarenopleiding Duits en Lerarenopleiding Aardrijkskunde. Daarnaast zijn er opleidingen die onder het gemiddelde worden beoordeeld door hun studenten, vooral binnen het domein Maatschappij & Recht en Communicatie & Journalistiek. De oorzaken daarvoor verschillen; soms worden de faciliteiten slecht beoordeeld, terwijl bij een andere opleiding de inrichting van de opleiding als minst wordt beoordeeld. Duidelijk is dat er een vinger aan de pols moet worden gehouden bij deze opleidingen om de kwaliteit te verhogen.

Bekijk de Elsevier ranking en de scores per opleiding. Lees ook het artikel op Trajectum.