Horeca Automatisering in opmars

44.500 innovaties op jaarbasis!
Door zeker 12.000 horecabedrijven worden jaarlijks vernieuwingen op kleine of grote schaal doorgevoerd. In het totaal gaat het om niet minder dan 44.500 vernieuwingen. Circa 77% van deze vernieuwingen zijn direct gericht op de klant en is bedoeld om het klantbereik te vergroten. Een op de negen vernieuwingen is dermate ingrijpend dat zij kan worden aangemerkt als totaal nieuw voor de horeca als sector. Van alle innovaties draagt, volgens de vernieuwende ondernemers, ongeveer 74% direct bij aan de winstgevendheid van hun bedrijf.
Vernieuwen loont
In het bijzonder dragen vernieuwingen in de serviceverlening of de klantvriendelijkheid en in het assortiment bij aan een verbetering van de bedrijfsresultaten. Vernieuwende ondernemers hechten relatief het meeste belang aan medewerkers en collega-ondernemers als informatiebronnen van vernieuwing. Het blijkt dat de vernieuwende ondernemers duidelijk over betere marktkennis beschikken dan hun niet-vernieuwende collega’s. Zij maken veel meer gebruik van hun eigen ondernemersnetwerk, van internet, van hun brancheorganisaties en van andere kennisbronnen om de nodige kennis over de markt te verwerven. En naarmate men meer en betere marktkennis, heeft is de ondernemer ook veel meer bereid te veranderen. Ondernemers die niet vernieuwen blijken ook veel meer vast te willen houden aan bestaande zekerheden terwijl vernieuwende ondernemers juist op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden. Hoe meer de ondernemer bereid is te vernieuwen des te meer hij ook daadwerkelijk vernieuwt. Daarmee leidt meer kennis niet alleen tot een positievere houding ten aanzien van vernieuwen, maar feitelijk ook tot meer vernieuwend gedrag!
Meer resultaten uit het onderzoek dat het EIM heeft gedaan: Sectorrapport Innovatief ondernemerschap in de horeca
Neergang van de horeca
Veel voorkomende problemen in de horeca vloeien voort uit bedrijfsprocessen die niet optimaal lopen. Uit de grote Horeca Enquete 2009 van het Bierblad blijkt dat gasten behoefte hebben aan meer advies. Suggesties en tips over specials blijken veel invloed te hebben op bestellingen bij horecazaken.
Het was de eerste keer dat bij de Horeca Enquête personeel én bezoekers werden ondervraagd. Horecapersoneel en gasten erkennen dat advisering over de kaart veel invloed kan hebben op het bestelgedrag. Maar horecabezoekers vinden dat ze dit advies te weinig krijgen. Volgens horecadeskundigen mist een bedrijf daardoor zeker procenten omzet.
Personeel kiest personeel
Personeel en gasten konden in de enquête van vijf horeca-aspecten – prijs, personeel, sfeer/inrichting, andere bezoekers en producten – het belang aangeven voor ‘de aantrekkelijkheid’ van een eet- of drinkgelegenheid. Liefst 25% van het personeel in de drinkhoreca antwoordde: het personeel. Dat is meer dan voor verkochte producten (21%), andere bezoekers (18%), prijs (17%) en sfeer/inrichting (17%). De gasten denken er duidelijk anders over. Zij verkozen prijs, sfeer en andere bezoekers boven het personeel.
Bij eethoreca: de producten
Het personeel in de eethoreca is wat meer bescheiden. Daar vinden ze dat vooral producten (28%) bepalen waarom consumenten naar de zaak komen. Hun eigen inbreng zetten de werknemers op de tweede plaats. Maar met 21% plaatsen ze zichzelf nog altijd boven de factoren prijs (19%), sfeer/inrichting (18%) en andere bezoekers (15%).
Automatisering als oplossing…….
Zoals de winnaar van de Horecava Innovation Award 2010: Otoucho, de touchscreen menukaart waarop de gast zelf zijn bestellingen kan plaatsen vanaf de eigen tafel. Het is daarmee het eerste product dat op de verkoopvloer, directe invloed kan uitoefenen op het bestelgedrag van uw gasten en daardoor wel 30% kosten bespaart en meer dan 15% aan extra omzet oplevert. Het voorziet in advies en suggesties en geeft extra aandacht aan de specials van het huis zien. En doordat de gast niet hoeft te wachten op het plaatsen, nemen de ergernissen af. Wel is het belangrijk dat de horecaondernemer zijn personeelsinzet anders inzet om aan de vraag te voldoen.
De digitale menukaart Otoucho is samen met horecaondernemers ontwikkeld om processen te verbeteren, kosten te besparen en de omzet te maximaliseren. Het inzetten van Otoucho belooft daarbij de serviceverlening, klantvriendelijkheid en de beleving van een avondje uit te verbeteren. Otoucho is een product wat u gezien moet hebben!
Bent u nog niet toe aan het nieuwste van het nieuwste dan is er nog altijd keuze uit vele andere oplossingen zoals handhelds en snelle en doeltreffende kassasystemen met uiteenlopende mogelijkheden en toepassingen.
Vergeet ook zeker de tap –en drankautomatisering niet als belangrijke vernieuwing naar een beter bedrijfsresultaat. Er zijn zelfs leveranciers die zo overtuigd zijn van hun product dat ze het gratis plaatsen en de horecaondernemer afdraagt op basis van kostenbesparingen. Durft u het aan?
Als laatste kijken we uit naar een toekomst waarbij reserveringen volledig geautomatiseerd verlopen. Een succesvol voorbeeld van een online reserveringssysteem is dat van SeatMe in samenwerking met DiningCity. De zeer bekende en geliefde restaurantweek en dining with the stars kan alleen online worden gereserveerd.
Kortom automatisering kan in alle vormen en maten. Koninklijke Horeca Nederland laat weten dat innovatieve horeca ondernemers vaak succesvoller zijn dan hun vakbroeders. Om Innovatie verder te stimuleren bestaat er een innovatiesubsidie waar enkele horeca ondernemers gebruik van kan maken.
Alle bronnen op een rijtje:
Koninklijke Horeca Nederland
Kenniscentrum Horeca
www.Otoucho.nl de digitale menukaart
Horeca Entree
Untill kassasystemen
Dining City
Van Duijnen tapautomatisering
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.