Geplaatst door Infor

IDC: CEO en CIO twisten over corporate IT-strategie

Toenemende complexiteit wordt genoemd als een van de grootste uitdagingen voor 722 senior executives in de machinebouw, auto-, hightech- en metaalindustrie. Van de ondervraagden geeft 52,8 procent aan dat hun bedrijfsactiviteiten significant complexer zijn dan vijf jaar geleden.

Conclusies
• De whitepaper van IDC Manufacturing Insights, gesponsord door Infor en IBM, is het grootste wereldwijde onderzoek naar discrete productie onder CEO’s, COO’s en CFO’s in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, VK, USA, Japan, China en Brazilië.
• De auto- en hightechindustrie ondervinden met respectievelijk 55,2 en 56,1 procent de grootste toename in complexiteit.
• Het terugbrengen van kosten en streven naar winstgevendheid zijn vandaag de dag de grootste zakelijke uitdagingen. Maar klanttevredenheid wordt gezien als het belangrijkste initiatief om dit doel te bereiken. Dit markeert een significante verandering. Fabrikanten richtten zich tijdens de financiële crisis in 2009 enkel op kostenreductie.
• Het onderzoek toont significante verschillen in belangrijke initiatieven naar de strijd tegen de recessie in verschillende regio’s. In West-Europa en de Verenigde Staten wordt de conservatieve ‘back to basics’-strategie gehanteerd waarin klantbehoud en productiviteit hoog scoort. Japan en China daarentegen richten zich op innovatie en ontwikkeling van nieuwe producten en diensten – een veel agressievere expansiestrategie.
• Bekommernissen over kosten bestaat in alle vier de sectoren, alhoewel de metaalindustrie het meeste wordt blootgesteld aan fluctuerende kosten van staal of rubber. Aan de andere kant is het halen van omzetdoelen belangrijker voor klantgerichte industrieën zoals hightech & elektronica en automotive.
• Demand planning en forecasting markeren de grootste kloof in het verbeteren van bedrijfsvoering.
• Over het algemeen vormen een gebrek aan vaardigheden, business agility en toegang tot accurate informatie de grootste barrières voor een succesvolle bedrijfsvoering. Hier geldt eveneens dat er grote verschillen bestaan tussen de landen. Duitse bedrijven kampen met een moeizame samenwerking met leveranciers, in Frankrijk is de barrière ontoereikende financiering en het niet kunnen inschatten van behoeften van de klant terwijl in China ineffectieve/onnauwkeurige IT-systemen wordt genoemd.
• Ongeveer de helft van de respondenten (44,6 procent) erkent technologie als essentieel component in hun streven naar een goede operationele bedrijfsvoering, met verbeterde besluitvorming, winstgevendheid en kostenbesparing waarbij Enterprise Resource Planning (ERP) de meeste waarde kan toevoegen.
• Desondanks bestaat er ten aanzien van IT-investeringen een groot verschil tussen de CEO en CIO, waarbij een potentiële frictie bestaat in de ontwikkeling van een corporate IT-strategie. Productieleiders wijzen daarentegen unaniem ‘verbeterde besluitvorming’ aan als het nummer 1 voordeel die ze uit hun ERP-investering hebben gehaald.

Klanttevredenheid dezelfde prioriteit als kostenbesparing
‘Toenemende concurrentie, globalisering, product proliferatie en verlengde supply chains hebben samen de complexiteit voor fabrikanten uit de hand laten lopen,’ aldus Pierfrancesco Manenti, EMEA research director, IDC Manufacturing Insights. ‘Aangewakkerd door de wereldwijde financiële crisis, heeft discrete productie de laatste 18 maanden een ongekende verandering doorgemaakt. Wij zien een enorme omslag naar klanttevredenheid die nu dezelfde prioriteit heeft als kostenbesparing. Fabrikanten trachten de relatie tussen klantbehoud en winstgevendheid ten gelde te maken.’

Verbeterde infrastructuur
‘Om na de recessie tot hoogconjunctuur te komen en zakelijke groei op lange termijn te bereiken is het investeren in klantbehoud noodzakelijk,’ zegt Andrew Kinder, directeur Solutions Marketing, Infor. ‘Fabrikanten moeten echter barrières, ontstaan door toegenomen complexiteit, overwinnen om flexibeler te worden en ze moeten zich er van verzekeren dat ze de accurate realtime informatie bij de hand hebben om de klantgerichte strategie uit te voeren. Zoals blijkt uit het onderzoek is een verbeterde IT-infrastructuur essentieel in het faciliteren van betere besluitvorming, winstgevendheid, klanttevredenheid en efficiëntie van de productie. De komende jaren zullen zeker nieuwe uitdagingen met zich meebrengen om de klanttevredenheid te verbeteren, maar zonder de juiste tools om klantrelaties te beheren, zullen deze uitdagingen nog moeilijker te overwinnen zijn.’