Industry Wire

Geplaatst door IN10

IN10 wint Gold Lovie Award en publieksprijs voor digitale museumervaring Ed van der Elsken

DOOR, het cultuurlabel van design- en innovatiebureau IN10 nam vandaag twee Lovie Awards digitaal in ontvangst: een Gold Lovie Award en de publieksprijs in de categorie Social: Culture & Entertainment. Het Rotterdamse bureau ontving deze awards voor de digitale museumervaring bij de tentoonstelling Lust for Life, over de kleurenfotografie van Ed van der Elsken, in opdracht van het Nederlands Fotomuseum. Met een Instagram story concept en een app wist IN10 een nieuw publiek te bereiken met het werk van de fotograaf.

Annemarie van de Eijkel, directeur marketing van het Nederlands Fotomuseum:
“We zijn heel trots op het winnen van deze award. Dit onderschrijft alle positieve reacties die we al kregen van ons publiek!”

De prestigieuze Lovie Awards zijn in het leven geroepen om het meest unieke, kleurrijke werk van de Europese Internet community te onderscheiden.

Digitale museumervaring Lust for Life
Hoe ontsluit je een collectie voor een nieuwe, jonge doelgroep op een innovatieve en digitale manier? En als die jongeren naar het museum komen, hoe laat je hen dan beter kijken naar de collectie? Voor de tentoonstelling Lust for Life – Ed van der Elsken in kleur, ging IN10 aan de slag met deze vragen. Er werden twee digitale toepassingen ontwikkeld: een Instagram story concept en een app. Met de Ed App konden bezoekers van de tentoonstelling als het ware door de lens van Ed van der Elsken kijken. Voor een serie op Instagram Stories werd er samengewerkt met jonge kunstenaars en influencers. Onder andere Dennis Storm, Sabrina Starke en Stacii Samidin gaven hun visie op het werk van Ed.

Een nieuw publiek voor fotografie
De tentoonstelling Lust for Life trok een recordaantal bezoekers en was de drukst bezochte tentoonstelling ooit van het Nederlands Fotomuseum. Daarbij viel op dat het werk van Van der Elsken zowel de oude als de jongere generaties wist te raken. Met de lancering van de Ed App voegde het museum een extra dimensie toe aan de tentoonstelling. Directeur van het Nederlands Fotomuseum Birgit Donker noemt de app, die mede mogelijk werd gemaakt door een financiële bijdrage van het Mondriaan Fonds, een verrijking: “Deze app past bij een museum van de toekomst, waar online en offline samenkomen.”

De Lovie Awards
De Lovie Awards is het Europese zusje van de Internationale Webby Awards. De 10th Annual Lovie Awards ontving bijna 1.000 inzendingen uit meer dan 30 Europese landen. Winnaars worden geselecteerd door The International Academy of Digital Arts and Sciences, een wereldwijde organisatie van experts uit de industrie en technologie-innoveerders. Het publiek bepaalt online de People’s Lovie Award winnaars. Meer dan 55.000 mensen stemden voor de People’s Lovie Awards.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht