Industry Wire

Inkoopprofessionals Nederland presteren niet optimaal

72 procent van de inkopers in Nederland heeft geen proces voor het vinden van de juiste leveranciers. Daarnaast heeft meer dan de helft (52%) geen vastgelegde procedure voor het opvragen van offertes. Dit blijkt uit het onderzoek Inkopen, Eruit halen wat erin zit. Het onderzoek, gehouden onder 300 Nederlandse inkoopprofessionals, is een resultaat van de samenwerking tussen inkoopspecialist Peter Streefkerk, Ricoh en Basware. Het onderzoek maakt inzichtelijk hoe Nederland ervoor staat op het gebied van inkoopmanagement.

Sourcing, tendering en auctioning vormen de basisstappen van een inkoopproces, het fundament van de inkoopfunctie. Toch heeft 72 procent van de inkoopprofessionals sourcing niet op orde. Bij tendering ligt dit percentage iets lager (52%). Ook is het opvallend dat, in een tijd waarin steeds meer wordt geautomatiseerd, 56 procent van de artikel- en prijslijsten van leveranciers niet automatisch kunnen worden ingelezen.

Verder blijkt uit het onderzoek dat bijna de helft van de inkoopprofessionals (42%) niet beschikt over een dashboard voor het bewaken van KPI’s. Er wordt nu nog te vaak gebruik gemaakt van standaard rapportages die niet aansluiten op de wensen van de klant.

“De uitkomsten zijn nog niet direct alarmerend, maar in een aantal gevallen zijn de resultaten op zijn minst wonderbaarlijk te noemen”, zegt Mike Hermes, Principal Business Consultant P2P bij Ricoh Nederland. “In relatie tot het motto van ons onderzoek ‘Inkopen. Eruit halen wat er in zit’ mag je constateren dat inkopend Nederland er zeker nog niet alles uit haalt.”

“Een algemene conclusie is dat de basis in een groot aantal gevallen nog niet op orde is”, zegt Peter Streefkerk. “Een basis die wel nodig is om verder te groeien en een volwaardig gesprekspartner voor de business te worden. Vanuit dat oogpunt bekeken biedt de uitkomst van dit onderzoek voldoende aanknopingspunten voor verbetering.”

Het hele onderzoek kunt u downloaden via onderstaande link:

http://inspiratie.ricoh.nl/inkoop-onderzoek

Over Ricoh
Ricoh is een wereldwijd opererend technologiebedrijf, gespecialiseerd in breed inzetbare scanoplossingen voor kantooromgevingen, production printing, documentmanagement systemen en IT-diensten. Het hoofdkantoor van de Ricoh Group is gevestigd in Tokio en is actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat afliep op 31 maart 2012 realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 1.924 miljard yen (ongeveer 20 miljard USD).

Het grootse deel van de omzet van het bedrijf wordt behaald uit producten, oplossingen en diensten die de interactie tussen mensen en informatie verbeteren. Ricoh ontwikkelt en produceert daarnaast bekroonde digitale camera’s en gespecialiseerde industriële producten. Het bedrijf staat bekend om de hoge technologische kwaliteit, het uitzonderlijke niveau van zijn klantenservice en initiatieven op het gebied van duurzaamheid.

Vanuit de tagline imagine. change. helpt Ricoh organisaties de manier waarop ze werken te transformeren en te optimaliseren, en daarbij gebruik te maken van de collectieve verbeeldingskracht van hun medewerkers.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht