Industry Wire

Geplaatst door Influencers At Work

Instagram Stories biedt extra mogelijkheden influencer marketing

Influencers At Work is onderdeel van de Storytellers Amsterdam en een van de grootste influencer agencies in Nederland die nu inspringt op de nieuwe feature die Instagram aanbiedt. De nieuwe Instagram Stories die ontzettend lijkt op de app Snapchat biedt nu de mogelijkheid om ‘verhalen’ te delen die binnen 24 uur weer verdwijnen van je tijdlijn.

‘Wij draaien op dit moment al een hoop Snapchat en Instagram campagnes door de inzet van Influencers die branded content maken. Deze nieuwe feature biedt nu de mogelijkheid om hetzelfde te doen wat we al deden voor Snapchat waarbij het goedkoper gaat worden dan een reguliere influencer Instagram posting.’ aldus Laurens Eckhart Sales Manager online advertising Instagram & Snapchat. 

Wat vinden jullie ervan dat Instagram ervoor gekozen heeft om Snapchat te ‘kopiëren’? 

Het was voor ons ook een verrassing, maar ik denk dat het uiteindelijk een goede keuze is. Het grootste verschil zit hem met name in de doelgroep die beide apps bereiken. Je ziet dat Snapchat nog een vrij jonge doelgroep heeft 13-29 en Instagram heeft een doelgroep van 16-36. Je volgt op Instagram vaak andere mensen dan die je volgt op Snapchat. Je ziet dat op Snapchat dat veel directe vrienden worden gevolgd en grote sterren. En op Instagram volg je meer mensen omdat ze je inspireren op een bepaald thema. Daarnaast hebben grote influencers op Instagram er lang over gedaan om die volgers op te bouwen en posten ze vaak on-topic. Op Snapchat zie je dat het aantal volgers op dit moment nog wat lager is en dat er veel meer een verslag wordt gedaan als persoon. 

Op welke manier kunnen merken inspelen op Instagram Stories? 

Merken kunnen ervoor kiezen om influencers in te zetten die hun product of dienst promoten in Instagram Stories. Het mooie hieraan is dat Stories ervoor zorgt dat je een wat ruwere momentopname kunt maken dan de meestal ‘gepolijste’ Instagramfoto’s. Daarbij zijn de kosten ook lager dan die van een normale posting op Instagram voor een merk. Doordat Instagram door influencers veel vaker gebruikt wordt voor on-topic postings als; fashion, beauty en lifestyle kun je op die doelgroep targetten met Stories. 

Gaat dit nu het einde betekenen van Snapchat? 

Nee hoor, ik denk dat het wel even een klap in het gezicht is geweest van Snapchat. Maar dat de fervent gebruikers van Snapchat trouw blijven aan de app. Wel zorgt deze nieuwe Instagram feature ervoor dat de wat oudere generatie nu al kennis maakt met de mogelijkheden van Snapchat zonder dat ze Snapchat hebben. Mochten ze het echt fijn vinden kan het zelfs ervoor zorgen dat Instagram er juist voor zorgt dat mensen Snapchat gaat downloaden en gebruiken. Wel moet Instagram flink wat investeren in nieuwe features omdat het nu nog te beperkt is als je het met Snapchat vergelijkt. 

Wat vinden gebruikers van het nieuwe Instagram Stories? 

Op dit moment is er veel commentaar en de meest gehoorde klacht is dat Snapchat beter is. Uiteraard is er altijd veel commentaar op veranderingen, maar ik ben benieuwd hoe Stories zich gaat ontwikkelen. Ik denk dat de 2 straks goed naast elkaar kunnen leven omdat ze een andere doelgroep gaan aanspreken. Ook hoor je nogal wat geluiden dat veel mensen het vinden lijken op  de strijd tussen VHS en BETAMAX, maar ik denk dat dit gaat loslopen. 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht