Industry Wire

Geplaatst door PrismaNote

Intensief samenwerken kan de winkelier redden

De komst van het internet heeft winkeliers voor uitdagingen gesteld. Hoe blijft de detailhandel relevant voor de consument? Steeds meer winkeliers sluiten hun deuren, want een digitale transitie is duur en ingewikkeld. Daarom slaat de juweliersbranche de handen inéén.

De eerste versie van PrismaNote staat. Een systeem waarin juweliers met elkaar en hun leveranciers samenwerken. De ontwikkeling heeft bijna 3 jaar geduurd. Hierin delen ze productinformatie, promotiemateriaal en gegevens van bijvoorbeeld reparaties en bestellingen. Het doel is dat elke juwelier hiermee tijd bespaart en de consument de beste service krijgt. Zowel offline als online. Daar draait het tenslotte om, want gemak is de hoofdreden dat ‘online’ harder groeit dan ‘offline’.1

Veel achtergrondprocessen zijn hetzelfde bij elke juwelier. Zo kan men bijvoorbeeld al snel twee dagen per week bezig zijn met het verkoopklaar maken van nieuwe producten. Ook het contact met leveranciers kost veel tijd. Bijvoorbeeld als het gaat om de status van een reparatie. Allemaal zaken die niet direct de consument centraal stellen en goed geautomatiseerd kunnen worden, zo stelt het bedrijf.

Daarnaast blijft de prijs een belangrijke rol spelen. De detailhandel moet zich wapenen voor de komst van grote partijen, zoals Amazon en AliExpress. Er is zeker nog plaats voor de fysieke winkel, maar de consument heeft minder en betere winkels nodig. Dat vraagt ook bij de juwelier om een nieuwe manier van denken. De consument komt niet automatisch meer naar de winkel, maar kijkt eerst op zijn smartphone.

Het doen van online marketing is dus een essentieel onderdeel geworden. Een nieuw vakgebied waar de kennis en het budget van de lokale winkelier vaak aan ontbreekt. Daarom kan elke juwelier met PrismaNote ook op dit gebied samenwerken met zijn leveranciers. Zo willen de partijen hun krachten bundelen om de consument weer te vertellen wat ze bieden.

Verder wil men met dit webgebaseerde programma nieuwe functionaliteiten ontwikkelen om nog beter samen te werken. Bijvoorbeeld om de voorraad omlaag te brengen en op dezelfde dag te kunnen bezorgen. Voor dit soort uitbreidingen moeten nog wel de juiste partners gevonden worden.

Hiermee maakt de juweliersbranche dus een digitale omslag. Gedeelde processen worden geautomatiseerd, terwijl elke partij wel zijn eigen onafhankelijkheid behoudt en zich kan blijven onderscheiden van zijn concurrent.

In elke branche zouden winkeliers intensiever kunnen samenwerken met elkaar en hun leveranciers. De geduchte concurrent is niet meer de andere detaillist om de hoek, maar online spelers die grootschalig actief zijn. Zeker als de winkelier dezelfde producten aanbiedt, wordt het al snel een prijsgevecht. Een strijd die dan niet meer te winnen is voor de lokale winkelier.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht