Geplaatst door Klippa

Investeerders verdubbelen belang in het Groningse Klippa

GRONINGEN – In de zomer van 2018 kreeg het Groningse digitaliseringsbedrijf Klippa, bekend van de digitale kassabon en slimme data extractie technologie, al een flinke investering. Mede door die investering, en het aantrekken van nieuw talent, ligt Klippa op koers om in 2019 ruim 300% groei te realiseren. Reden genoeg voor de oprichters van Scoupy, onder wie tevens uit Groningen afkomstig ondernemer Valentijn Bras, om hun belang in Klippa in een recente investeringsronde te verdubbelen!

Wat doet Klippa?
Vraag Yeelen Knegtering, een van de oprichters van Klippa, wat Klippa precies doet en zijn ogen beginnen te fonkelen: “Klippa is een technologiebedrijf. We ontwikkelen slimme software om papieren en administratieve processen te digitaliseren. Zo besparen we mensen en bedrijven tijd en geld. We zorgen ervoor dat mensen hun tijd aan belangrijke zaken kunnen besteden.” Dit doet Klippa met oplossingen voor bedrijven zoals Digitaal Declareren, maar het meest sprekende voorbeeld voor consumenten is waarschijnlijk Digibon, de digitale kassabon. Hiermee wonnen ze eerder prijzen als de ASN Bank Wereldprijs.

Waarom een nieuwe investering?
Met de vorige investering heeft Klippa nieuw talent in Groningen kunnen aantrekken. Dit heeft de software nog sneller en beter gemaakt. Tevens heeft dit ervoor gezorgd dat de Klippa-oplossingen naast het Nederlands en Engels nu ook zijn uitgerold in het Duits, Frans en Spaans. Dit heeft direct zijn vruchten afgeworpen. Van Australië en Colombia tot aan Duitsland en België; op steeds meer plekken in de wereld worden de digitale oplossingen van Klippa gebruikt. De nieuwe investering moet die internationale groei een extra impuls geven.

Blijft Klippa in Groningen?
“Absoluut, geen twijfel over mogelijk!” is de eerste reactie van Yeelen Knegtering. Inmiddels is er wel een tweede saleskantoor in Amsterdam. Bovendien zijn er plannen om saleskantoren in het buitenland te openen, bijvoorbeeld in Spanje, maar de voorliefde voor het tech-talent in Groningen is groot: “Groningen is een bruisende stad vol met jonge talentvolle mensen met een digitaal brein. Veel van hen kiezen ervoor om na hun studie naar de randstad te trekken. Wij streven ernaar dit soort talent juist te behouden in de stad. Jong talent is precies wat groeiende softwarebedrijven als Klippa nodig hebben.”

Wat is de volgende stap?
De ambitieuze ondernemers achter Klippa zijn nog lang niet klaar. Ideeën voor slimme softwareoplossingen genoeg en de internationale markt is vrijwel oneindig. Het is haast wat on-Gronings, maar de voorbereidende stappen voor een Series A investeringsronde (enkele miljoenen) worden achter de schermen al gezet. Klippa wil de CataWiki van Groningen worden, het snelst groeiende bedrijf uit het noorden!