Geplaatst door Goodstep

De juiste koers bepalen met contentmarketing

Nu organisaties zich steeds meer verdiepen in online marketing en in hoe zij zich het best kunnen presenteren op verschillende online kanalen, is expertise op dit gebied ook steeds belangrijker geworden. Contentmarketing is eigenlijk de strategie die achter de online business schuilt. Hieronder vallen onder andere social media, contentbeheer en uw eigen website. Wij als Goodstep zijn in dit online proces betrokken en proberen u op de juiste weg te helpen.

Kanalen
De content verspreidt u waarschijnlijk op verschillende online kanalen. De vraag hiernaar is in de laatste jaren alleen maar meer geworden, dankzij de mediaopkomst. We beschikken bijna allemaal over een smartphone en tenminste één social media account. Mede door die opkomst, bepaalt de consument zelf welke kanalen hij of zij gebruikt. Organisaties moeten hier, hoe dan ook, op inspelen om de doelgroep te blijven volgen. Per medium moet u nagaan wat relevant is voor de doelgroep.
Wat wil de doelgroep weten, waar is behoefte aan? Zo kunt u er voor kiezen om uw basisinformatie als missie, visie en strategie op uw website te presenteren en interessant nieuws zowel op social media als op de website laat verschijnen.

Website: basis van de content
Social media is belangrijk, maar gebruik als pijler uw website. Uw website vormt de basis, waarop u zichzelf presenteert en u uw diensten aanbiedt. De website vormt de basis voor de online marketingstrategie. Hiernaast denkt u goed na over welke informatie relevant is voor de doelgroep. De inhoud van de website wordt in marketingtermen ook wel content genoemd. De strategie die u hierin voert is van belang, goede content die de doelgroep aanspreekt wordt opgepikt. Naast de informatie in tekst is de keuze in beeld ook belangrijk.
Er zijn veel handigheidjes om traffic naar uw website te genereren. Hiermee wordt het aantal bezoekers en tegelijkertijd potentiële klanten bedoeld. SEO is een middel om meer bezoekers via Google naar de website te leiden. Door goede omschrijvingen en trefwoorden komt uw website hoger in de ranglijst van Google als bezoekers zoeken op bepaalde trefwoorden.

Social media: actief gebruikmaken
Zoals gezegd is bereik een belangrijk punt in contentmarketing. Door de juiste toepassing van social media zult u merken dat u meer bezoekers genereert. Een struikelblok hierbij is het gebruik hiervan. Er zijn namelijk talloze voorbeelden van organisaties die enthousiast van start zijn gegaan, maar puntje bij paaltje weinig tot niets met de social mediakanalen doen. Vaak is er geen expertise op het gebied van social media, waardoor de plank wordt misgeslagen. Door het regelmatig te updaten en de doelgroep ook via social media op de hoogte te houden van de ontwikkelingen in uw bedrijf, zal de klant zich meer betrokken voelen bij uw organisatie. Daarnaast kunt u via social media een band opbouwen met uw klant en de tevredenheid testen. Welke afweging u hierin maakt is afhankelijk van de doelstelling van uw bedrijf. De een heeft meer baat bij Facebook en Twitter, terwijl de ander veel kan hebben aan een actieve discussiegroep op LinkedIn. Vergeet Google+ ook niet mee te nemen in uw afwegingen, omdat u dan via Google.com meer bereik kan krijgen.

Contentmarketing: online promotie
Contentmarketing is zeer relevant voor de online promotie van uw organisatie. Op welke manier u dit toepast is aan u en verschilt per organisatie. Uw website vormt de basis, waaruit u uw strategie gaat bepalen. Door hulpmiddelen als SEO en Google Analytics in uw website te integreren kunt u uw bereik vergroten. Klantenbinding en –tevredenheid kunt u onderzoeken met social media. Door verschillende social media kanalen te koppelen aan uw website kunt u meer traffic generen naar uw website. Kortom heeft u behoefte aan professionele ondersteuning op het gebied van contentmarketing? Neem dan contact op met Goodstep.