Industry Wire

Geplaatst door FCB Amsterdam

Kansspelautoriteit waarschuwt jongeren voor risico’s voetbalweddenschappen

Amsterdam, 19 september 2025 – Steeds meer jongvolwassenen van 18 tot 25 jaar wagen zich aan online gokken op voetbalwedstrijden, met alle gevolgen van dien. Daarom lanceert de Kansspelautoriteit (Ksa) bij de aftrap van de UEFA Champions League de campagne ‘Voetbal is al spannend genoeg, ook zonder betjes’. De campagne waarschuwt voor de risico’s, doorbreekt de normalisering van gokken en stimuleert bewuste keuzes onder jongeren. De campagne is ontwikkeld door reclamebureau FCB Amsterdam.

Kwetsbaarheid jongvolwassenen
Voetbalweddenschappen zijn met 59 procent de populairste vorm van online gokken. Kijken we naar jongeren tussen 18 en 24 jaar, dan heeft één op de drie ervaring met online sportweddenschappen. Onder voetballers die in clubverband spelen ligt dit aantal nog hoger. Uit onderzoek blijkt dat jongeren hun winkansen overschatten en gevoelig zijn voor groepsdruk. Hierdoor lopen zij een verhoogd risico op gokverslaving en financiële problemen.

Eigen keuze

Het doel van de campagne is niet alleen waarschuwen voor de risico’s, maar ook jongvolwassenen helpen om weloverwogen keuzes te maken. De campagne vergroot het bewustzijn en stimuleert gedragsverandering: van normaliseren naar denormaliseren, van impuls naar inzicht en van nadoen naar nadenken. Daarnaast wil de Ksa een breder maatschappelijk debat op gang brengen.

De creatieve strategie draait om de spanning en emotie van voetbal zelf. De campagne laat zien dat ‘betjes’ niet nodig zijn om voetbal intens te beleven en koppelt positieve emoties aan gezond gedrag van niet-gokken. Daarmee gaat de campagne bewust in tegen de overtuiging dat gokken een wedstrijd spannender maakt. “Online gokken onder jongvolwassenen is een groeiend probleem dat vraagt om actie”, zegt Marloes Derks, woordvoerder bij de Kansspelautoriteit. “Met ‘Voetbal is al spannend genoeg, ook zonder betjes’ kiezen we voor een positieve benadering. We benadrukken de spanning van voetbal en bieden jongeren via het interactieve platform ‘Betjes Buitenspel’ concrete handvatten om zelf de regie te houden.”

Handelingsperspectief
De campagnevideo laat een vriendengroep zien die een wedstrijd beleeft zonder te gokken. Om dit bewustzijn om te zetten in actie is het interactieve platform ‘Betjes Buitenspel’ ontwikkeld. Via social media en betjesbuitenspel.nl kunnen jongeren hun kennis over gokrisico’s testen en leren zij bewuste keuzes maken. De kennistest gaat in op thema’s zoals de invloed van voetbalkennis op de winkans, het gevaar van bonussen en het effect van speellimieten.

De campagne sluit aan bij het online gedrag en de mediaconsumptie van jongvolwassenen en wordt volledig digitaal uitgerold. Dit gebeurt met een online video, een interactieve landingspagina, Instagram Stories en gerichte advertenties op Snapchat en Meta. Daarnaast vergroten mobiele billboards rond Champions League-wedstrijden de zichtbaarheid. De campagne loopt van half september tot half november.

Over FCB Amsterdam
FCB Amsterdam is een van de grootste onafhankelijke reclamebureaus van Nederland. Met een team van 53 professionals, bestaande uit 14 verschillende nationaliteiten, heeft FCB Amsterdam zich gespecialiseerd in Europese campagnevoering. Vanuit de HUB in Amsterdam brengt het bureau merken en producten tot leven met multimediale campagnes door heel Europa maar ook in Nederland. Dat doet het onder andere voor AB InBev, AkzoNobel, DAF Trucks, ING, Kansspelautoriteit, L’Oréal, Mastercard, Nestlé, PACCAR Parts, Sportfondsen en Ster. FCB Amsterdam is verbonden met twee van ’s werelds meest gerenommeerde reclamenetwerken FCB en McCann. Het bureau vertegenwoordigt beide labels in Nederland.
__________________________________________________________________________________________________

Links naar video en visuals
Campagnevideo
Download: www.webcargo.net/l/sEaqYERp0J
Vimeo-link: https://vimeo.com/1119340730/e7d459ba79?share=copy

Key visual campagne
Download: www.webcargo.net/l/1FmKpdksbW

Visual Betjes buitenspel

Download: www.webcargo.net/l/1inWP4Tp9s

Visual moving billboard
Download: www.webcargo.net/l/0SbXx3dArS/

Credits:
Kansspelautoriteit
Hoofd Communicatie & Strategie: Claudia Goossen
Senior Communicatieadviseur: Franklin Neuteboom

FCB Amsterdam
Account Director: Fabienne Molleman
Senior Producer: Filip Jakovljevic
Strategy Lead: Dennis van Aalst
Strategist: Sam van Groesen
CCO: Massimo van der Plas
Art Director: Menno Blaauw
Copywriter: Leonhard Uijlenbroek
Studio: Corinda D’Arcy, Ilse van der Pol, Laurie Weidema
Fotografie & beeldbewerking: John Spijkers
Onderzoek: Vincent van den Berg (KnowHow Research & Result)
Media: Marianne van Soomeren (Van Soomeren Media Advies) en Tom Baas (Creuser)

Productie
Director/D.O.P.: Kevin Kimman
Producer: Esmee Ooms
Editor: Kevin Kimman
Casting: Moederannecasting

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht