Koopjedeal: van studieopdracht naar grootste dagaanbieder

Koopjedeal.nl is in nog geen vijf jaar tijd uitgegroeid tot een van de grotere dagaanbieders in Nederland. Achter het succes gaat een bijzonder verhaal schuil: dat van de twee jonge ondernemers Karrar Al-Hasa’i en Ilias Ahayan, beiden 25, uit Lelystad. Karrar is de zoon van ouders met een vluchtelingachtergrond. Hij had al op jonge leeftijd door dat hij keihard zou moeten werken om zijn doel te bereiken: succesvol ondernemer worden.

Nu is Karrar 25 en ziet hij de omzet van zijn bedrijf sinds de oprichting in 2012 elk jaar minstens verdubbelen. Koopjedeal.nl is volgens hem inmiddels de dagaanbieder met het grootste productaanbod. Het bedrijf biedt dagelijks ‘deals’ tegen lage prijzen. Elke dag staan er diverse aanbiedingen online die slechts 24 uur geldig zijn. Het gaat voornamelijk om producten in de categorieën huis en tuin, gezondheid, mode en gadgets. Of zoals Karrar het zelf zegt: “Ons assortiment gaat van een kabeltje voor een smartphone tot een boxspring.” Dagelijks krijgt Koopjedeal.nl duizenden orders binnen. Het importeren van sieraden uit het buitenland groeide al snel uit tot een groothandel voor gadgets en huishoudelijke artikelen. En dan te bedenken dat het allemaal begon met een studieopdracht.

Fulfilment
De twee jonge ondernemers deden in de beginperiode als dagaanbieder alles zelf: inkoop, voorraadbeheer én verzending. Slaap- en woonkamers werden al snel te klein, de eerste gehuurde opslagruimte ook. Twee jaar geleden hakten Karrar en Ilias de knoop door: het was tijd om het fulfilment uit te besteden. “We hadden de maximale capaciteit van onze opslag bereikt en liepen door de enorme groei achter in de orderverwerking. Dan kun je zelf gaan investeren in fulfilment, maar dat is wel een heel grote uitdaging. We doen liever waar we goed in zijn.”

Na een verkenning van de fulfilmentmarkt koos Koopjedeal.nl voor Montapacking. Karrar: “We hoorden zoveel goede berichten over dat bedrijf, dat we niet eens met een andere organisatie in gesprek zijn gegaan. Dat goede gevoel werd al snel bevestigd in onze eerste ontmoetingen. Flexibel, heel transparant, sterke focus op IT-innovatie, slimme logistiek en overtuigd van de eigen kracht. Geen wurgcontracten. Ze zeiden letterlijk: ‘Als jij morgen weg wil, dan kan dat.’ Dat gaf ons het vertrouwen dat ze weten waarvoor ze staan. Daarnaast wordt Montapacking gerund door een echte ondernemer, die de snelle groei van zijn bedrijf heeft gerealiseerd door keihard werken. Dat past helemaal bij ons. Ilias was op zijn twaalfde al een kleine businessman en zelf heb ik ook nooit stilgezeten. Door mijn achtergrond weet ik wat het is om niet veel te besteden te hebben. Dat gaf me al op jonge leeftijd de drive om zelf voor eigen inkomen te zorgen, zodat ik later niet afhankelijk zou zijn van anderen.”

IT-innovaties
Bijna twee jaar later blijft Koopjedeal.nl Montapacking ook na een nieuwe oriëntatieronde trouw. “We hebben hier en daar goed rondgekeken, maar Montapacking stond met 2-0 voor. Omdat we heel tevreden zijn over onze samenwerking. Natuurlijk hebben we onze technische en logistieke uitdagingen gekend, maar daar gaan we allebei oplossingsgericht mee om. Montapacking voert in extreem hoog tempo veel IT-innovaties door en dat is voor ons een groot voordeel. Wij zijn geen standaardwebshop, werken niet altijd met voorraden en maken gebruik van verschillende methodes. Soms kopen we bijvoorbeeld pas in na de verkoop. Montapacking gaat daar heel flexibel mee om, dankzij haar focus op IT-oplossingen én haar mentaliteit. We moesten een keer bij uitzondering op zaterdagavond nog een complete vrachtwagen met producten leveren. Ilias heeft toen zelf een vrachtwagen gehuurd en samen met Edwin de orders gepickt en geladen. Deze houding kenmerkt onze beide bedrijven: gewoon doen!

Mede dankzij de samenwerking met Montapacking heeft Koopjedeal.nl verdere groei kunnen realiseren. Karrar: “Het ging zo hard dat we het soms zelf nauwelijks konden bijbenen. Daarom kiezen we dit jaar bewust voor stabilisatie om verder te kunnen bouwen aan een stevig fundament voor de toekomst. We nemen medewerkers aan die taken overnemen en creëren op die manier een compleet team. Zo kunnen we klantgerichter te werk gaan en meer inspelen op de individuele behoefte.”

De afgelopen vijf jaren zijn een bijzondere ontdekkingsreis geweest, zegt Karrar. “We waren nieuw in de markt en daarom erg wendbaar. Dan ben je ook in de positie om van alles uit te proberen. Nu zijn er steeds meer vaste patronen en waardevolle samenwerkingen. Montapacking is er hier een van; een partner die ons verder helpt.”

Over Montapacking
Montapacking is een e-commerce bedrijf dat de logistiek voor 360 webwinkels verzorgt. Het bedrijf is sterk technologiegedreven. Montapacking bestaat sinds 1999 en is momenteel een van de snelst groeiende e-commerce bedrijven in Nederland (75% groei in 2015, 96% groei in 2016). Montapacking werkt vanuit meerdere zelfstandige e-commerce warehouses en zorgt wereldwijd voor de handling en bezorging van orders van haar klanten. Alle orders die voor middernacht bij Montapacking binnenkomen voor Nederland, België en Duitsland worden de volgende morgen vroeg al weer geleverd in deze landen. Daarnaast biedt het bedrijf Same Day Delivery aan in heel Nederland: voor 12 uur besteld, dezelfde dag geleverd. Webwinkels die hun logistiek bij het fulfilmentbedrijf hebben ondergebracht groeiden in 2015 gemiddeld met 30%. Bij Montapacking werken 250 medewerkers. Montapacking werd in november 2016 verkozen tot Onderneming van het Jaar.

Dit artikel is een ingezonden bericht en buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.