Industry Wire

Kortingswebsites positief effect op aankoopproces

Amsterdam, 14 februari 2014 – Kortingswebsites zorgen bij meer dan de helft van de online shoppers voor niet geplande aankopen. Tevens blijken deze websites bij 52% van de online shoppers de doorslaggevende factor te zijn om tijdens het online winkelen te kiezen voor een nieuwe of andere retailer, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek*.

Maurice Buijs, oprichter van ActiePagina.nl, legt uit dat wanneer online shoppers een aankoop willen doen, ze tot aan het winkelmandje blijven zoeken naar de beste deal en hierdoor open staan voor invloeden van andere retailers. Het onderzoek laat zien dat kortingswebsites op drie manieren voordelen bieden voor retailers:

·      ze introducerenmerken bij klanten, 52% van de shoppers maakt kennis met een nieuwe retailer door kortingswebsites;

·      ze houden retailers in de race als consumenten op zoek zijn naar de beste prijs, 98% van de online shoppers gebruikt deze sites om promoties van retailers te vergelijken;

·      ze zorgen bij 53% van de online shoppers voor niet geplande aankopen.

Kortingswebsites zijn volgens Buijs een onmisbare schakel in het veranderende consumentengedrag: “Kortingswebsites helpen consumenten besparen op hun online aankopen en dat maakt deze websites aantrekkelijk.” Maar volgens Buijs bieden deze websites niet alleen voordelen voor consumenten. “Uit Nederlands onderzoek** blijkt dat 42% van de Nederlanders een extra product toevoegt aan hun online winkelmandje om gebruik te kunnen maken van een kortingscode. Hierdoor kunnen kortingswebsites ervoor zorgen dat er voor een hoger bedrag bestellingen worden geplaatst, wat weer gunstig is voor de retailer.”

Naast de eerder genoemde niet geplande aankopen, zorgt het gebrek aan een kortingscode voor het afbreken van de aankoop bij meer dan een kwart (28%) van de Nederlanders. Want ook al is de shopper trouw aan een retailer, hij of zij is nog trouwer aan de eigen portemonnee.

*Onderzoek uitgevoerd door Commission Junction, onderdeel van ValueClick, Inc., 2013.

** Onderzoek uitgevoerd door Multiscope, in opdracht van ActiePagina.nl, (maand?) 2013

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht