Industry Wire

Kunnen B2B-marketeers ROI aantonen?

Amstelveen, 18 maart 2015 – Vandaag publiceert spotONvision, een toonaangevend B2B-marketingbureau in Nederland, de resultaten van een kwalitatief onderzoek over marketing performance management (MPM).

De studie is gebaseerd op diepte-interviews met marketingdirecteuren van grote B2B-bedrijven in Nederland. Het onderzoek werd mogelijk gemaakt door Oracle.

Het doel van het rapport is om te begrijpen met welke uitdagingen marketeers geconfronteerd worden om hun waarde voor het bedrijf te bewijzen, hoe ze de ROI te meten, en hoe zij van plan zijn om hun inspanningen in de komende maanden en jaren te verbeteren. Met het onderzoek zijn belangrijke inzichten verkregen in de best practices en de industrie-specifieke uitdagingen van toonaangevende bedrijven in de IT, financiële diensten, Utilities, Media & Communicatie, Techniek, Logistiek, Groothandel, Productie en Professional Services.

Gebrek aan vertrouwen in marketing als bijdrager aan de bedrijfsresultaten

De resultaten van de survey onthulde een sterke bezorgdheid over de manier waarop marketing wordt gezien door de directie en een schijnbaar gebrek aan vertrouwen in het vermogen van marketing om bij te dragen aan de omzet. Adwin Gerritsen, senior consultant bij spotONvision: “Er is een duidelijk verband tussen organisaties waar het topmanagement duidelijke resultaatverantwoordelijkheid neerlegt bij marketing en hun volwassenheid in marketing performance management. Ook zien we dat organisaties die marketingtechnologie zoals marketing automation hebben doorgevoerd, duidelijk in de lead zijn met marketing performance management.”

Ondanks de zorgen over de manier waarop marketing wordt gezien binnen hun organisaties, geeft het onderzoek ook een positieve kijk op de huidige transformatie die plaatsvindt in marketing en de rol van marketing performance management in die transformatie. De veranderingen bieden een kans om de perceptie en de mindset van leidinggevenden, dat marketing een kostenpost zou zijn, te veranderen.

Innovatieve oplossingen maken marketeers efficiënter

Bovendien betekent deze transformatie een kans voor marketing om beter inzicht te krijgen in welke van de activiteiten en inspanningen het meest bijdragen aan het genereren van inkomsten en klanttevredenheid. “B2B-marketeers zijn gedreven om de volgende stappen te nemen,” zegt Shimon Ben Ayoun, medeoprichter en Managing Partner van spotONvision. “We werken dagelijks nauw samen met B2B-marketeers en we zien hoe innovatieve oplossingen zoals marketing automation hen steeds efficiënter en effectiever maken, waardoor ze betere resultaten bereiken zonder verhoging van middelen of budget.”

Het onderzoeksrapport is nu beschikbaar op www.spotonvision.com/mpm en werd gisteren gepresenteerd als keynote sessie op het www.b2bmarketingforum.nl  in Utrecht.

—————-

Over spotONvision

spotONvision is een B2B-marketingbureau dat is opgericht in 2006. Vanaf de beginjaren heeft spotONvision een behoorlijke track record opgebouwd door marketingprofessionals te helpen met hun strategie en groei van de pijplijn. Met passie voor het B2B-marketingvak en veel kennis van het B2B-koopproces, contentmarketing en marketingtechnologie, gelooft spotONvision in klantgerichte marketing en in een totaalaanpak. Door strategie, uitvoering en technologie samen te brengen, helpt spotONvision bij het verhogen van de waarde van marketing binnen de organisatie van haar klanten.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht