Geplaatst door FINTREX

Niet liken, maar solliciteren via Instagram

ROTTERDAM – Het plaatsen en vinden van vacatures op social media, zoals LinkedIn of Twitter, is niks nieuws. Maar het solliciteren via Instagram is steeds meer in opkomst. De millennial heeft de behoefte aan een gemakkelijk en toegankelijk sollicitatieproces, juist hiervoor biedt Instagram mogelijkheden. Daarom biedt FINTREX als eerste recruitment partij in Nederland haar sollicitanten de mogelijkheid om via Instagram te solliciteren.

Instagram groeit. In totaal zijn er 800 miljoen actieve gebruikers waarvan er 500 miljoen dagelijks actief zijn, terwijl pas 32% van alle mensen die toegang hebben tot internet op het platform zit. Met het sociale kanaal kan vooral een jongere doelgroep worden aangesproken. 59% van alle internetgebruikers tussen 18 en 29 jaar oud gebruiken Instagram, ten opzichte van 33% van de internetgebruikers tussen de 30 en 49 jaar.

In tegenstelling tot LinkedIn, biedt het platform een persoonlijke touch en biedt het vele mogelijkheden tot personal branding. Dit biedt de sollicitant mogelijkheden om zich te onderscheiden van de massa. “Je krijgt een beter beeld van de persoon achter het C.V.,” aldus Fleur Vink, Staffing Consultant bij FINTREX. “Werkgevers vinden het belangrijk dat iemand niet alleen over een bepaalde ervaring beschikt, maar daarnaast qua waarden en cultuur bij hen aansluit”.

Anderzijds is Instagram ook voor sollicitanten bij uitstek geschikt om vooraf te kunnen bepalen of de cultuur van het bedrijf bij hen past. “Instagram werkt perfect om op een laagdrempelige manier te laten zien wat er in het bedrijf gebeurt en wat voor sfeer er hangt. Millenials vinden het belangrijker dan andere generaties om te weten bij wat voor soort bedrijf ze terecht komen en wat voor soort mensen er werken. Ook daarvoor kan je terecht op het medium,” geeft Fleur aan.

Dat Instagram als recruitment tool werkt, blijkt overduidelijk uit de eerste proef die FINTREX heeft uitgezet. Al binnen de eerste tien minuten, waren de eerste sollicitaties binnen. Ook zien wij dat veel Instagramgebruikers via de posts navigeren naar de website en vervolgens daar op de vacature reageren. De eerste ervaringen met Instagram zijn veelbelovend!