MarketingTroonrede 2017: Kan het vakgebied zelf nog innoveren?

Zoals de koning elke derde dinsdag in september de troonrede uitspreekt, zo laat de Stichting MarketingTroonrede op de tweede dinsdag in september de MarketingTroonrede uitspreken. Dit jaar zal op dinsdag 12 september de MarketingTroonrede uitgesproken worden door Inge Beckers: branding-, marketing- en communicatieprofessional, auteur, interventie deskundige en ondernemer. Zij zal daarbij zeker ingaan op de vernieuwingen die het vakgebied zelf dient te ondergaan om zich aan te passen aan de ‘Age of the Customer’ (Forrester Research, 2016). De MarketingTroonrede 2017 wordt georganiseerd in samenwerking met Nyenerode Alumni VCV (kring Innovatiemanagement) en het marketingvakblad MarketingTribune. Een event speciaal voor CEO’s en CIO’s, marketeers, innovatiemanagers en andere belangstellenden.
De rol van marketing in de moderne organisatie
Het marketingvak is de afgelopen decennia vooral gedigitaliseerd. Het internet heeft zowel invloed op de wijze waarop afnemers – consumenten en zakelijke klanten – zich oriënteren op producten en diensten alsmede op de wijze waarop ze deze aanschaffen. Online adverteren en bestellen zijn gemeengoed geworden. Search Engine Optimization, online advertising, webshops, webcare en big data zijn zomaar een paar termen die het vakgebied rijker is geworden. Het codewoord: digital.
Hoe geavanceerd de achterliggende digitale technologie ook is, de meeste ontwikkelingen zijn toch vooral vernieuwingen van bestaande middelen, media en kanalen. Dat dit veranderingen binnen organisaties en functies met zich meebrengt is evident. En dat nieuwe ondernemingen, nieuwe producten of diensten alsmede nieuwe businessmodellen zijn ontstaan op basis van nieuwe technologische mogelijkheden, ook. Maar is daarmee de basis van het marketingvak nu echt verandert? Of staan het vakgebied zelf nog aanzienlijke innovaties te wachten?
Tweede dinsdag in september
Op 12 september – de tweede dinsdag in september – wordt de MarketingTroonrede 2017 uitgesproken door Inge Beckers: marketing- en communicatieprofessional, auteur, interventie deskundige en ondernemer. Zij zal daarbij zeker ingaan op de vernieuwingen die het vakgebied zelf dient te ondergaan om zich aan te passen aan de ‘Age of the Customer’ (Forrester Research, 2016)
Want niet alleen de middelen en media hebben het afnemersgedrag veranderd. Ook de afnemer is zelf anders gaan kijken naar ondernemingen, hun producten en diensten. De afnemer is mondig en heel goed geïnformeerd. En dat vereist niet alleen een andere benadering maar ook een vernieuwing van het vakgebied zelf.
De centrale vraag daarbij is hoe organisaties die innovaties kunnen managen om de afnemer ook in de toekomst te bedienen en te binden. Het event rondom het uitspreken van de MarketingTroonrede 2017 wordt in samenwerking met de Nyenrode Alumni VCV kring innovatiemanagement en het vakblad MarketingTribune georganiseerd
Deelnemen is ook mogelijk als je geen Nyenrode alumnus bent maar marketing- en/of innovatiemanagement een warm hart toedraagt. De kosten voor deelname bedragen voor niet-VCV-leden € 15,– (contant bij binnenkomst te voldoen). Wel vooraf graag aanmelden.
Programma en locatie
Het programma dinsdag 12 september bestaat in hoofdlijnen uit een beschouwing door professionals uit wetenschap, bedrijfsleven en consultancy op marketing van morgen:.
- 30 uur Ontvangst met koffie/thee en broodje
- 00 uur Welkom + uitspreken van de MarketingTroonrede 2017 door Inge Beckers
- Algemene beschouwingen op de MarketingTroonrede vanuit onder meer wetenschap, onderzoek en praktijk door:
– Onno Ponfoort (Berenschot): de organisatorische consequenties van innovatie en marketing.
– Dorkas Koenen (CMO RABO-bank): Marketeers hebben per definitie te weinig contact met afnemers.
– Inge Beckers over het belang van engagement.
- Na een korte pauze gaan de deelnemers met elkaar aan de slag rond het thema met het oog op hun dagelijkse praktijk.
- Reacties op MarketingTroonrede en Algemene Beschouwingen in tweede termijn. Oftewel napraten over de thema’s van deze avond onder het genot van een drankje.
Locatie
Nyenrode Universiteit Breukelen. Na aanmelding ontvang je een bevestiging en tijdig informatie over het gebouw waar dit event op Nyenrode plaatsvindt.
Deelnemen?
Aanmelden kan op www.marketingtroonrede.nl via de button <Aanmelden voor het bijwonen van de MarketingTroonrede 2017>. VCV-leden betalen € 10,00 voor hun deelname. Voor niet-leden bedraagt de bijdrage in de kosten van deze bijeenkomst € 15,–; contant te voldoen bij binnenkomst.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.