Geplaatst door Markteffect

Marktonderzoeksbureau van het Jaar 2020

Marktonderzoeksbureau Markteffect is door de vakjury van haar branchevereniging MOA uitgeroepen tot beste Marketing Research & Analytics Bureau 2020. Afgelopen vrijdag heeft Markteffect, dat samen met bureaus Ipsos en Neurensics genomineerd was, deze prijs in ontvangst mogen nemen tijdens een aangepaste uitreiking in De Hallen (Amsterdam). Deze award is voor onderzoeksbureaus erg prestigieus en het winnen ervan wordt gezien als een grote eer.

De basis van alle successen

Markteffect zet zichzelf neer als “vriend in het onderzoeksland”, aldus Algemeen Directeur Joris Schellekens. “Vrienden helpen elkaar, passen op elkaar, dagen elkaar uit maar bovenal hebben ze het beste met elkaar voor.” Klanten waarderen het maatwerk en de persoonlijke touch die Markteffect levert en beoordelen de nauwe samenwerking tijdens een onderzoek consistent als een highlight. Volgens Markteffect ligt haar werkwijze ten grondslag aan het succes: ‘’Wij leveren niet alleen het product marktonderzoek, maar gaan hierin twee stappen verder. Dat zit ‘m net name in betrokkenheid, innovatie en strategisch advies’’, vervolgt Schellekens.

De basis van alle successen komt vanuit de medewerkers. Hesam Fahimi, één van de oprichters van Markteffect, benadrukt dit: “Toen we in 2007 met Markteffect begonnen, hadden we niet verwacht dat we 13 jaar later tot de top 5 bureaus zouden behoren qua grootte. Laat staan dat we deze award zouden kunnen winnen! Ik ben zo ontzettend trots op iedereen die afgelopen jaren zijn/haar bijdrage geleverd heeft. De kwaliteit van ons werk en van onze medewerkers is vandaag de dag ontzettend hoog. En vandaag krijgen we daar ook door de vakjury erkenning voor”.

Ook Edgar de Beule, de andere oprichter van Markteffect, kan zijn geluk niet op. Markteffect heeft al zes maal de FD Gazellen Awards gewonnen en behoort tot de Top 250 Groeibedrijven 2020. Is zo’n MOA Award dan nog wel bijzonder? “Jazeker” aldus de Beule: “Deze award is voor ons de Champions League, de hoogst haalbare jongensdroom. Dit hadden wij bij de oprichting van Markteffect nooit kunnen denken en nu hebben we hem. Wat een fantastische bekroning!”

Forse groei en ondernemerschap
Markteffect groeit al een aantal jaren hard. Deze groei heeft geleid tot de vorming van de ME Research Group: In 2019 is Direct Research toegetreden tot de groep en in april 2020 kwam branchegenoot Team Vier hier ook bij. De MOA Award is dan natuurlijk ook niet alleen voor Markteffect – dit was een groepsprestatie. Edgar de Beule vervolgt: “De award is een enorm compliment voor het team in Eindhoven; de afgelopen 5 jaar is daar enorm geïnvesteerd in innovatie, kwaliteit en verbetering van onze service – iets wat de klant ook beaamt in de vorm van complimenten en onze keiharde groei. Hierbij geven we ook een speciaal woord van dank richting DirectResearch en Team Vier. Zij hebben onze innovaties extra kracht gegeven en samen bouwen we aan de groep. Dit is dan ook een award voor de groep en de medewerkers die elke dag klaar staan.”

Juryoordeel

In het juryoordeel werd toegelicht waarom zij uiteindelijk de keuze maakten voor Markteffect: ‘’Het was een combinatie van elan, van ondernemingszin, van enthousiasme voor het vak, van gevoel voor herkomst, van koesteren en opbouwen van een eigen cultuur (de basis voor het succes, zoals ze zelf zeggen). Dat, gevoegd bij hun vakmanschap dat ze met bravoure uitstralen, maakt dat de jury tot Bureau van het Jaar 2020 uitroept: Markteffect”