Industry Wire

Geplaatst door SERVICEPLAN GROUP

Mediaplus/Mediaxplain en ClimatePartner lanceren Green GRP

Amsterdam, 9 november 2021 – Vandaag lanceren Mediaplus/Mediaxplain en ClimatePartner de Green GRP, de Nederlandse tool die de CO2-voetafdruk van een mediacampagne berekent en compenseert. In veel branches en voor veel processen wordt al actie ondernomen om deze klimaatneutraal te maken. Voor advertentiecampagnes was het tot nu toe nog niet mogelijk om de CO2-uitstoot inzichtelijk te maken. Om adverteerders de mogelijkheid te geven dit proces ook te vergroenen, is de Green GRP geboren. Het biedt de mediawereld de mogelijkheid haar steentje bij te dragen aan het oplossen van het klimaatprobleem. Er ligt hier een enorm potentieel, aangezien de uitstoot veroorzaakt door de 4,5 miljard euro netto mediabestedingen aanzienlijk is. De tool wordt op greengrp.nl gratis aangeboden en is toegankelijk voor de hele markt.

Dat duurzaamheid in de boardroom en voor marketeers een belangrijk thema is, staat inmiddels wel vast. Zo is uit onderzoek gebleken dat twee derde van de Nederlanders* zich zorgen maakt over het klimaat en 72% vindt het belangrijk om opwarming van de aarde te voorkomen. Deze zorgen uiten zich ook in het gedrag van de consument. Zo heeft de consument een positiever beeld van merken die zich richten op duurzaamheid. De helft kiest eerder voor een merk dat bewust omgaat met duurzaamheid. De mogelijkheid om nu campagnes zo te plannen dat het uitstoot reduceert en het restant compenseert helpt marketeers hun merken zichtbaar verder te verduurzamen.

CO2-voetafdruk mediacampagnes compenseren
Bij het plannen van een campagne biedt Mediaplus/Mediaxplain adverteerders de mogelijkheid om de CO2-uitstoot die voortkomt uit de campagne te berekenen en compenseren via gecertificeerde klimaatbeschermingsprojecten. Ook kunnen meerdere campagnescenario’s vergeleken worden en de meest ideale op basis van de minste CO2-uitstoot gekozen worden. Indien gekozen wordt om het restant te compenseren, liggen de kosten daarvoor gemiddeld tussen de 0,4 en 0,8% van het mediabudget.

“Met Green GRP kunnen adverteerders een bijdrage leveren aan de wereldwijde klimaatbescherming en ondersteunen zij geverifieerde klimaatbeschermingsprojecten”, zegt Robert Viertelhauzen, Managing Director bij ClimatePartner. “Ook bevorderen zij het bereiken van de Global Sustainable Development Goals (SDG’s), bijvoorbeeld het bestrijden van armoede of het verbeteren van de leefomstandigheden in opkomende economieën en ontwikkelingslanden. In het bijzonder voor bedrijven waar klimaatbescherming in de basis al dicht bij hun hart ligt, is het initiatief van Mediaplus/Mediaxplain een logisch verlengstuk van hun verduurzamingstreven, dat wij natuurlijk graag ondersteunen.”

Sander Bots, Managing Director bij Mediaplus/Mediaxplain voegt hier aan toe: “Als mediabureau willen we natuurlijk in de eerste plaats het meeste effect uit het mediabudget van onze adverteerders halen. Wij vinden echter ook dat elke branche zijn bijdrage moet leveren aan misschien wel de grootste uitdaging van de huidige tijd, namelijk klimaatbescherming. Middels de Green GRP kan nu ook de communicatiebranche een bijdrage hieraan leveren. Om de impact hiervan zo groot mogelijk te maken, vinden we het belangrijk om gezamenlijk op te trekken met adverteerders, mediaexploitanten en andere bureaus. De Green GRP is daarom voor iedereen toegankelijk en inzetbaar.”

Ga voor meer informatie over de Green GRP en de calculator naar greengrp.nl.

* Bron: DPG Media, mei 2021. n=500 (18-80 jr)

OVER CLIMATEPARTNER
ClimatePartner is een solution provider voor klimaatactie door bedrijven: wij helpen onze klanten bij het berekenen en reduceren van hun CO2-uitstoot en het compenseren van onvermijdelijke uitstoot, middels individueel advies aan de hand van cloud-based software en een gespecialiseerde calculatietool.

Wij bieden CO2-compensatieprojecten aan in verschillende regio’s, met verschillende technologieën en normen. De bijkomende sociale voordelen van de projecten zijn voor ons bijzonder belangrijk. Onze inspanningen zijn gericht op de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Hiermee maken we producten en bedrijven klimaatneutraal, wat wordt bevestigd door ons label.

ClimatePartner is in 2006 opgericht in München. Vandaag de dag zijn onze meer dan 300 medewerkers verspreid over kantoren in Den Haag, München, Berlijn, Essen, Londen, Wenen, Milaan en Zürich, evenals in Boston. Wij werken samen met meer dan 4.000 bedrijven in 35 landen. www.climatepartner.nl

OVER SERVICEPLAN GROUP
De Serviceplan Group is actief in Nederland met haar House of Communication waar de labels Serviceplan, Mediaplus, Mediaxplain en Wisecrackers onderdeel van zijn. Mede middels de hub in Amsterdam vormt de Serviceplan Groep het grootste onafhankelijke bureaunetwerk van Europa. Het House of Communication vormt het meest geïntegreerde bureau van Nederland met 100 communicatieprofessionals en met een uniek serviceportfolio gericht op media, creatie, tech en data. Het biedt zowel Nederlandse, als internationale klanten het breedste scala aan gespecialiseerde diensten op het gebied van communicatie en werkt onder andere voor Batavus, Binck Bank, BMW, Capgemini, De’Longhi, de Consumentenbond, de Efteling, Hornbach, L’Oreal, en Videoland www.serviceplan.nl www.mediaplus.nl www.mediaxplain.nl www.wisecrackers.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht