Meeleven met de spanning van het EK 2024 op TikTok

Amsterdam, 16 juli 2024 – Van een kijkje achter de schermen tot live reacties van fans, hilarische edits en leerzame content over voetbalsterren en hun teams, TikTok is dé bestemming voor fans van sportcontent geworden tijdens het EK 2024. Vanwege de authentieke content waarmee je de sfeer en spanning in het stadion kan proeven, is TikTok het go-to platform voor sport en sportcultuur. Nu de finale van het toernooi erop zit, deel TikTok Nederland een overzicht van de meest opmerkelijke trends en video’s die de TikTok community wereldwijd hebben geïnspireerd. Fans inspireren met creativiteit De teams van het EK 2024 brachten fans van over de hele wereld samen; samen zorgden de TikTok accounts van alle deelnemende teams voor meer dan 3,5 miljard views. Fans juichten enthousiast de laatste vier teams van Engeland (@england), Nederland (@onsoranje), Frankrijk (@equipedefrance) en Spanje (@sefutbol) toe, waarvan de team accounts tot de meest populaire op TikTok behoren. En hoewel de teams van Georgië (@nakrebi), Turkije (@millitakimlar) en Duitsland (@dfb) het minder ver hebben geschopt op het toernooi, hebben ze buiten het veld wel gewonnen, want hun team accounts hebben de grootste groei in volgers en engagement bereikt. Tijdens het toernooi zagen we fandom en creativiteit hand in hand gaan, met fans en sporters die op TikTok de sfeer van het toernooi mooi vastlegden. In totaal werden meer dan 2 miljoen posts met de hashtag #EURO2024 geplaatst. Het officiële EURO2024 creative effect op TikTok, waarmee fans een ‘blind ranking’ van hun favoriete EK helden konden maken, werd wereldwijd ook volop gebruikt. Hierbij zijn tot nu toe meer dan 30.000 video’s geplaatst. |
![]() |
Bekijk een paar van de meest onvergetelijke momenten van het EK 2024 op TikTok: |
|
|
Ontdek unieke content in de EURO 2024 Hub “We zijn heel blij om de passie en creativiteit van de fans op TikTok te zien tijdens het EK 2024, en genieten van de innovatieve content van de UEFA, zoals de doelpuntvieringen die bij elke wedstrijd ook mobiel werden gefilmd vanaf de tribune. Het platform heeft gezorgd voor een unieke plek waar voetbalfans samen kunnen komen, het toernooi kunnen vieren en hun ervaring op creatieve manieren kunnen delen. Het bereik van TikTok heeft een belangrijke rol gespeeld bij het vieren van fandoms tijdens het EK 2024, en we zijn benieuwd hoe dit zich, tijdens de komende UEFA club competities en daarna, zal blijven ontwikkelen.” aldus Guy-Laurent Epstein, Marketing Director, UEFA. “Het EK 2024 was een gamechanger voor sportfans op TikTok. Van de opwindende atmosfeer in het stadion die geproefd kon worden in meeslepende content, tot de gepassioneerde communities voor teams en voetbalsterren: fans hebben een unieke plek gevonden om dit prachtige spel te vieren. Dit toernooi is een bewijs van de creativiteit en passie van fans over de hele wereld, en we zijn blij om te zien hoe teams, atleten en merken de kracht van TikTok blijven benutten om de komende jaren een nieuw en bestaand publiek te bereiken.” Zei Rollo Goldstaub, Global Head of Sports Partnerships, TikTok. Een veilige plek voor sport op TikTok Naast het verwijderen van schadelijke content, stellen we mensen in staat hun ervaring op TikTok aan te passen via een reeks veiligheids- en privacyopties. Met onze reactieopties kunnen mensen bijvoorbeeld beslissen wie op hun video’s kan reageren, reacties met specifieke woorden filteren of reacties helemaal uitschakelen. En als je er liever niet aan herinnerd wilt worden dat Spanje gewonnen heeft, kun je video’s filteren die specifieke trefwoorden in een videobeschrijving of sticker bevatten. Vieren van het sportseizoen *Samengevoegde views van deelnemende teams, UEFA EURO 2024 en spelersaccounts van 14 juni tot 13 juli 2024. **Bron: TikTok Marketing Science Global Olympics & Sports Survey via Suzy, January 2023. |
|
BERICHT VOOR DE REDACTIE Over TikTok Bezoek www.tiktok.com voor meer informatie |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.