Industry Wire

Geplaatst door InSites Consulting

Meer dan de helft van de Nederlandse Gen Z-consumenten zijn bereid méér te betalen voor merken met een positieve impact op de samenleving

ROTTERDAM, 27 juni – Nieuw onderzoek door InSites Consulting laat zien hoe merken beter kunnen communiceren en samenwerken met deze hyper-geïnformeerde nieuwe generatie. Generatie Z, goed voor een derde van de wereldbevolking, heeft een verwacht collectief besteedbaar inkomen van 33 biljoen dollar in de komende 10 jaar. Merken kunnen zich niet langer veroorloven deze generatie links te laten liggen. Sterker nog, de toekomst voor merken is afhankelijk van hoe ze deze doelgroep gaan bedienen.

Gen Z (geboren tussen 1997 en 2012) is een activistische generatie, wat vooral zichtbaar wordt bij het nemen van aankoopbeslissingen. De Nederlandse Gen Z consumenten waarderen merken die zorgzaam zijn voor hun medewerkers (62%), die geven om wat hun als consument bezighoudt (57%), en die als merk inclusief zijn (52%). Verder gelooft 51% van Gen Z in Nederland dat merken mensen zouden moeten helpen een beter leven te leiden.

Hierdoor is generatie Z ook bereid meer te betalen voor merken die eigendom zijn van gekleurde of vrouwelijke eigenaren. Bovendien zijn ze bereid meer te betalen voor merken die medewerkers en leveranciers rechtvaardig behandelen (60%), en die een positieve impact hebben op de samenleving (59%).

Joeri Van den Bergh, NextGen-expert voor InSites Consulting, licht toe waarom het voor merken zo belangrijk is om rekening te houden met deze Gen Z inzichten: “Dit is een ontzettend belangrijke generatie die zal gaan zorgen voor een grote verandering in de samenleving. Niet enkel omdat ze dit willen, maar ook omdat ze de vaardigheden en drive hebben om dit te doen. Gen Z consumenten zijn veel mondiger dan hun voorgangers. Tevens zijn ze ook nog kwetsbaar en groeien ze op in moeilijke tijden. Ze hebben daarom een enorme behoefte aan begeleiding, in het bijzonder door merken.” Gen Z scoort namelijk lager op geluksindicatoren, en 43% voelt zich (uitermate) gestresd, wat meestal verband houdt met hun opleiding of baan (57%), hun geestelijke gezondheid (37%) of financiële zorgen (36%).

Ondanks het feit dat ze opgroeien in tijden van sociale onrust en klimaatverandering, heeft Gen Z een positievere houding t.o.v. merken dan oudere generaties. 83% van de babyboomers in Nederland gelooft dat merken en bedrijven altijd proberen meer winst te maken, terwijl slechts 64% van Gen Z dat denkt. Zelfs in de wereld van de sociale media bekijkt deze technisch onderlegde generatie de grote merken met mildere ogen. Terwijl 75% van de babyboomers in Nederland gelooft dat sociale mediabedrijven te veel macht en invloed hebben, vindt slechts 59% van Gen Z dat ook.

Merken hebben de kans om samen te werken met deze woke generatie, op hun voorwaarden. Gen Z in Nederland vindt het aanvaardbaar dat sociale media-sites en merken persoonlijke gegevens gebruiken om betere producten en diensten te ontwikkelen (44%) en consumenten beter te bedienen (41%). Verder is 39% bereid bepaalde persoonlijke gegevens in te ruilen voor gratis diensten, kortingen of goodies.

Van den Bergh besluit: “De rol van merken is veelzijdiger dan ooit: als levenscoach, als drijvende kracht voor verandering en vernieuwing, en als middel waarmee Gen Z zichzelf kan uitdrukken. Meer dan ooit moeten merken staan voor iets betekenisvols en dit in de praktijk brengen.”

Download het Europese rapport ‘Ready for the Zoomers?’ via https://www.insites-consulting.com/reports/gen-z-report/ voor meer informatie.

 

 

 

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht